Onsdag ettermiddag kunne vi lese følgende på nettstedet ksu.no (KSU er flyplasskoden for Kristiansund red. anm.)
SAS sin monopolsituasjon på Kvernberget slår nå så negativt ut prismessig for de reisende, at det ikke bare kan betegnes som heftig – dette begynner å bli hårreisende og uanstendig. Etter at SAS gikk over til mindre flytype tillater de seg å ta blodpris på billetter til/fra Kvernberget.
Det er mye offshore-reisende via Kvernberget og det later til at SAS utnytter sin monopolsituasjon i så måte. Folk må betale uansett. I neste omgang rammer dette selvsagt all annen virksomhet, slik som tilstøtende offshorevirksomhet eller private reisende. Det bryr SAS seg tydeligvis lite om.
Flyene går stort sett med fullt belegg og reisende opplever til en stadighet at f.eks. fly fra Oslo–Kvernberget er overbooket. For noen dager siden fikk vi melding fra en næringsreisende og hans kollega som fikk tilbud om noen «euroslanter» rett i lomma dersom de valgte en annen avgang. En billett som forøvrig kostet kr. 4.300 tur/retur Kristiansund per person, bestilt to uker i forveien, med låste avganger for billigste alternativ.
Skylder på flyseteavgiften
SAS har i mediene brukt flyseteavgiften som unnskyldning for dyre billetter. Den samme avgift gjelder alle selskaper og på alle flyplasser. Dette er helt enkelt en unnskyldning som ikke står til troende. Vi er tilbake til den eneste plausible forklaring – en rå, grisk og kynisk utnyttelse av monopolsituasjonen.
Kvernberget Vekst sin daglige kontakt med SAS ser ikke ut til å ha virket nevneverdig i positiv retning for de reisende foreløpig.
Min foreløpige siste tur til Kristiansund
Jeg foreslo allerede for snart 18 år siden at Molde og Kristiansund burde ha en stam-flyplass. Det falt meget uheldig ut blant flyplassfolket både i MOL og KSU, og unge lovende måtte reise fra Nord-Møre uten både svele og Oskar Sylte på tanken.
Kilde: Nettstedet KSU.no