Forslaget til ny luftfartsskatt har blitt møtt med massiv kritikk fra både opposisjonen og bransjen i vårt naboland Sverige. Men i dag ble det klart at regjeringen går videre med skatteforslaget. SEK 80 for innenlandsreiser og i EU, og opp til SEK 430 kroner for langdistanse flygninger. Svenskene reagerer.
– Dette vil først og fremst påvirke våre passasjerer.
Fredrik Henriksson, pressesjef for SAS Sverige,til nyhetsbyrået TT.
Land som Tyskland og Storbritannia har allerede innført flyskatten, og i Sverige har regjeringspartiet Miljöpartiet vært en sterk pådriver for å innføre en tilsvarende skatt.
Det skal betales for miljøbelastningen
Sverigedemokratene og de borgerlige partiene har rettet skarp kritikk mot den planlagte skatten. De har også truet med å stemme mot statsbudsjettet dersom det blir en realitet. Men torsdag ble det klart at loven er planlagt, og flyskatten vil bli innført allerede i april neste år (2018).
– Nå kan vi gå videre med et lovforslag om flyskatt, og vi tar nå et skritt videre slik at luftfarten må betale for de miljømessige belastningene den påfører samfunnet. Sa Finansminister Per Bolund (MP), til Sveriges Radio programmet Ekko.
Høyre har kalt forslaget de «rene symbolpolitikk», men Per Bolund er ikke bekymret for at skatten skal få opposisjonen til å felle regjeringens budsjettforlsag.
– Vi tror ikke noen i dag er klar til å kaste Sverige ut i et politisk og økonomisk kaos, sa han til ekko.
Svenskene reagerer: Det er en høy pris å betale
Luftfartsbransjen mener at skatten ikke vil ha noen positiv miljøeffekt, men en rekke negative effekter for samfunnet.
– Dette vil først og fremst påvirke de reisende, men konsekvensene er store med færre arbeidsplasser, lavere tilgjengelighet i mange deler av landet der det ikke finnes annen mulighet enn flytransport, og svakere konkurranseevne i Sverige. Det er en høy pris å betale for noe som knapt har en innvirkning på klimaet.
Fredrik Henriksson, pressesjef for SAS Sverige til nyhetsbyrået TT.
Kilde: TT / Expressen.se