Tross alle uregelmessigheter, klarer Qatar Airways å holde 90% av sine flyavganger innenfor 15 minutter. Det må man si er punktlighet på et høyt nivå. Sommeren er kommet til Doha.
Qatar Airways flyvninger til og fra Doha-huben går etter forholdene med høy punktlighet. De aller fleste avgangene og ankomstene opererer som planlagt.
I løpet av den siste uken har flyselskapet fløyet rundt 1200 ruter mellom Doha og deres nettverk av mer enn 150 destinasjoner over hele verden, og hele 90 prosent av rutene har hatt avgang innen 15 minutter etter ruteplanen. Det skal vi være imponert over. I helgen melder Doha om dårlig vær, og temperaturer ned mot 42°C.
Høy punktlighet – rigget for videre ekspansjon
I de kommende månedene vil rutenettverket til Qatar fortsette å vokse. Tirsdag denne uken lanserte flyselskapet direkterute til Dublin, Irland. Qatar Airways rute til Nice, Frankrike har oppstart den 4. juli, og fly til Skopje, Makedonia den 17. juli.
Andre nye destinasjoner som er planlagt i løpet av dette året og 2018 inkluderer Las Vegas (USA), Canberra (Australia), Douala (Kamerun), Libreville (Gabon), Medan (Indonesia), Rio de Janeiro (Brasil) Og Sarajevo (Bosnia-Hercegovina), så vel som mange andre.
Høy punktlighet – Høy driftsmargin
Tidligere i uken publiserte selskapet sin årsrapport for regnskapsåret 2017, og kunne lette på sløret om et nettoresultat på $ 541 millioner, en økning på 21,7 prosent fra fjorået. Resultatene viser også en årlig omsetningsvekst på 10,4 prosent.
Qatar Airways globale virksomhet fortsetter å vokse jevnt, og største parten av vår rutenettverk er upåvirket av de nåværende omstendighetene. Vårt fokus er å støtte alle passasjerer som påvirkes av dagens situasjon, og sikre at vi fortsetter å levere vår prisvinnende tilbud. Vår nettverksutvidelse fortsetter med to nye destinasjoner som lanseres i neste måned. Så vidt vi er bekymret, er det «Business as Usual».
Denne blokkaden er uten sidestykke, og den er i direkte motsetning til konvensjonen som garanterer oss rettigheter til sivile over-flyvninger. Vi oppfordrer International Civil Aviation Organization (ICAO) til å erklære dette som en ulovlig handling. Vi er ikke en politisk aktør, vi er et flyselskap, og denne blokkaden har fjernet oss fra rettighetene til det vi er gitt som garanti.
Akbar Al Baker, Group Chief Executive Officer (GCEO), Qatar Airways Group.
I lys av blokkaden har flyselskapet opp-bemannet driften av sitt globale call center og sosiale medier betydelig for å sikre at berørte kunder mottar best mulig omsorg og har til og med utvidet sin kommersielle politikk for å sikre større fleksibilitet for refusjon og ombooking for passasjerer som er påvirket av situasjonen.
Flyselskapet har også introdusert ny funksjonalitet på Facebook for å gi kundene fleksible tilbake-rings-funksjoner. Flyselskapet er anerkjent for verdens beste service og har tittelen «Best Airline Staff Service i Midt-Østen» tildelt av Skytrax.
Paris Air Show
Qatar Airways revolusjonerende nye «First in Business» -sete, Qsuite, vil bli vist frem til tusenvis av besøkende på Paris Air Show fra 19-25 juni før debutering på sin første rute, mellom Doha og London Heathrow, senere denne måneden. Qsuite har bransjens første dobbeltseng som er tilgjengelig i Business Class, med personvernpaneler som støter bort, slik at passasjerer i tilstøtende seter kan skape sitt eget private rom. Justerbare paneler og bevegelige TV-skjermer på senteret med fire seter gjør at kolleger, venner eller familier reiser sammen for å forvandle plass til en privat suite, slik at de kan jobbe, spise og sosialisere sammen.
Disse nye funksjonene gir den ultimate tilpassede reiseopplevelsen som gjør det mulig for passasjerene å skape et miljø som passer deres egne unike behov.