Cimber har enda ikke lykkes å komme til enighet med selskapets piloter som bemanner CRJ900 om en ny arbeidstids avtale. Dersom det ender i streik, kan dette påvirke SAS.
Da SAS solgte Cimber til det irske CitiJet den 31. januar i 2017, inngikk selskapet en seks årig avtale om drift av 22 fly med besetning i en såkalt “wetlease“.
Det skriver bransje-nettstedet Check-in.dk mandag morgen. (Bak betalingsmur).
I forrige uke sendte Flyvebranchens Personale Union (FPU) på vegne av Cimber pilotene første advarsel om konflikt. Det betyr at en pilot streik blant ca 110 piloter, organisert i FPU, kan bli en realitet i løpet av få uker.
Bemanner CRJ900
Pilotene bemanner 11 Bombardier CRJ900 fly som Cimber opererer SAS fra basen på København flyplass. Flyet brukes hovedsakelig på regionale ruter fra København til Skandinavia, Baltikum og Nord-Europa.
“De kommende ukene vil vise om SAS leverandør må gå gjennom en pilot streik. Eller om forhandlingene kan bli avsluttet og en avtale inngått mellom de to partene, eller som en siste utvei i forliksrådet ,” skriver Check.in.dk.
Dette er CityJet
CityJet er et irsk regionalt flyselskap med hovedkontor i Swords, County Dublin. Selskapet opererer hovedsakelig ut av London City Airport og opererer under eget varemerke samt wet-lease tjenester på vegne av sin partner Air France, som var hovedeier frem til mai 2014 da selskapet ble solgt til de tyske eierene Intro Aviation. Flyselskapet eier og driver vedlikeholdstjenester på Dublin Airport.
Fra november 2017 vil selskapet avslutte sin franchise-avtale med Air France. Dette vil resultere i stenging av basen deres på Paris-Charles de Gaulle.