Flyselskap

Boeing hevder verden trenger 87 nye piloter hver dag

Norwegian med passasjervekst Boeing hevder

Til tross for de negative nyhetene om flyselskaper som hver dag publiseres, fortsetter industrien å vokse jevnt og trutt. I lys av det, har Boeing nettopp lansert sin 2017-2036 Pilot og Technician Outlook. Det er en årlig rapport fra produsenten, og denne siste utgaven belyser bransjens presserende behov for utdanning av mannskap.

Boeing hevder sa at den kommersielle luftfartsindustrien vil trenge 637 000 nye piloter over hele verden mellom i dag og frem til 2036. Det koker ned til litt over 87 piloter om dagen, eller nesten fire piloter hver time i døgnet. Den raskt voksende Asia-Stillehavsregionen står for 40% av behovet, med 253.000 piloter som trengs. Nord-Amerika trenger færre enn halvparten av det, på 117 000, etterfulgt av 106 000 i Europa, 63 000 i Midtøsten, 52 000 i Latin-Amerika, 24 000 i Afrika og 22 000 i CIS (Commonwealth of Independent States) / Russland.

Boeing hevder
Grafikk – Boeing

Hvorfor så mange nye piloter? Det er to grunner. For det første legger flyselskapene nye ruter og fly for å støtte en voksende etterspørsel i markedet, i tillegg til å erstatte eldre, mindre effektive fly. Naturligvis, jo flere fly du har, desto flere piloter trenger du. Flyselskaper har også en øvre maksimal alder på 65 år, så pensjonister må byttes ut.

Boeing sier at flyselskapene må bestille 41.030 fly mellom nå og 2036, verdsatt til rundt USD$ 6100 milliarder. 25.530 av de nye flyene vil være «single-aisle» som for eksempel Boeing 737. Fra og med 18. juli har Boeing en ordre på 5.744 fly å produsere.

 

Flymekanikere

Flymekanikere er ikke bare nødvendig når noe på et fly går i stykker; Forebyggende vedlikehold er også nødvendig. De nødvendige kontrollene tegner mesteparten av tiden et fly vil bruke ut av drift gjennom hele livssyklusen. Avhengig av alder og type fly, sammen med hva som må kontrolleres, kan et fly som fungerer perfekt være ute av drift hvor som helst fra noen få timer til noen uker.

Flyene kan også ha færre flytimer når et flyselskap bestemmer seg for å oppgradere interiør, seter eller underholdningssystemer. Disse oppgraderingene gjøres ofte under de mest intensive vedlikeholdskontrollene.

Selv om moderne fly som 787 Dreamliner krever mindre vedlikehold enn andre fly, estimerer Boeing at 648 000 personer vil være nødvendige i 2017-2036 tidsrammen. Igjen vil veksten bli ledet av Asia-Stillehavsområdet, som vil trenge 256 000 flymekanikere de neste 20 årene.

Boeing hevder
Emirates Crew

Kabinansatte

Forhåpentligvis forstår nå alle at kabinansatte ikke bare er der for å servere mat og drikke. Det største behovet av alle kategorier ansatte er i kabinen, og Boeing anslår til 839 000 innen de neste 20 årene. Tross alt kan moderne fly fly med to piloter, men reglene krever en kabinansatt for hver 50. passasjersete ombord.

Kilde: Boeing