Air Berlin – Tysklands nest største
De siste månedene har selskapet i tillegg vært rammet av forsinkelser og kanselleringer.
Air Berlin er Tysklands nest største flyselskap og har 8.900 ansatte.
Ifølge Bloomberg omfatter konkursbegjæringen kun morselskapet og ikke datterselskapene Niki Luftfahrt og Leisure Cargo.
Tidligere i år ble det forsøkt å fusjonere Niki med TUIs tyske flyselskapsvirksomhet, men de forhandlingene brøt sammen i juni.
Om selskapet
airberlin, Air Berlin eller airberlin.com, er det nest største flyselskapet i Tyskland og det sjette største flyselskapet i Europa. Selskapet har sitt hovedkontor i Berlin og operative baser på Berlin-Tegel, Düsseldorf internasjonale lufthavn, Nürnberg lufthavn og Son Sant Joan lufthavn i Palma de Mallorca.[2] Air Berlin og dets datterselskaper fraktet i 2010 33,6 millioner passasjerer.[1]
Air Berlin har tidligere operert flygninger i Norge, med tre daglige flygninger mellom Oslo lufthavn, Gardermoen og Berlin-Tegel internasjonale lufthavn i Berlin. Denne ruten ble lagt ned 6. januar 2015.
Air Berlin Inc. ble stiftet i 1979 av den tidligere Pan Am-kapteinen Kim Lundgren. Selskapet var registrert i USA og leide en Boeing 707 derfra fordi det på den tiden kun var lov å operere med flytyper produsert av seiersmaktene etter andre verdenskrig til og fra Berlin. Flyselskapets offisielle hovedkontor var i Miami, Florida. Selskapets første flyreise fant sted 28. april 1979 med en Boeing 707 fra Berlin til Palma de Mallorca. Air Berlin spesialiserte seg på mål i middelhavsregionen. Også i dag er Mallorca Air Berlins viktigste mål.
I juli 2010 ble det gjort kjent at Air Berlin slutter seg til den verdensomspennende luftfartsalliansen Oneworld. Fullmedlemskapet er beregnet til begynnelsen av 2012. I forberedelse på tiltredelsen avtalte Air Berlin med American Airlines og Finnair gjennomføringen av flyvninger under felles flyvningsnummer (codesharing) fra og med vinterflyplanen 2010/2011. Den 1. april 2011 integrerte Air Berlin LTU, som ble overtatt i august 2007, fullstendig. Det finnes nå bare ett flyselskap, og alle teknikkbedrifter for Air Berlin Group ble sammenfattet i det nye selskapet «airberlin technik GmbH».
August 2011 ble et omfattende program for omstrukturering offentliggjort etter en lengre periode med underskudd. Blant annet skulle flyflåten trappes ned og forskjellige strekninger skulle strykes. Dessuten trakk Joachim Hunold seg som daglig leder 1. september 2011, den tidligere sjefen for Deutsche Bahn, Hartmut Mehdorn, overtok stillingen som interimsleder.[5] Målet skulle være å bevege forretningsmodellen vekk fra lavprisfly og å fokusere på konvensjonell linje- og ferietrafikk. Air Berlin ble medlem av Oneworld 20. mars 2012.