Flyselskap

Norwegian fikk etterlengtet tillatelse i USA

globale ekspansjon tillatelse i USA

Flyselskapet Norwegian har fått den endelige tillatelsen til å operere som utenlandsk flyoperatør i USA, skriver selskapet i en børsmelding.

Tillatelsen er gitt av det amerikanske transportdepartementet til datterselskapet UK, opplyser Norwegian i meldingen.

Med tillatelsen kan det norske flyselskapet fly ruter mellom Storbritannia, Europa og USA. Tillatelsen gjelder umiddelbart.

– Dette er store nyheter for Norwegian og passasjerer på begge sider av atlantere. Det gjør det mulig for oss å tilby enda flere ruter, større valgmuligheter og lavere priser. Datterselskapet vårt har allerede åpnet døren til en rekke nye markeder. Ved å sikre tilgang til USA er den siste brikken i puslespillet på plass, og vi får muligheten til å operere sømløst med overkommelige priser til en rekke globale destinasjoner, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

mindre etterspørsel elekroniske gjenstander

Nye jobber

Datterselskapet (NUK) ble etablert allerede i 2015, men det har vært mange skjær i sjøen fram til selskapet endelig fikk grønt lys fra amerikanske myndigheter.

Amerikanske flyselskaper og fagforeninger har imidlertid vært svært kritiske og uttrykt sterk motstand til planene. Det norske selskapet er blant annet blitt anklaget for å hyre ansatte fra lavkostland. Kritikere har også ment at planene vil føre til tap av arbeidsplasser i USA og Europa. En midlertidig tillatelse ble først gitt i juli i år.

Med de nye trafikkrettighetene i sikte, har Norwegian for lengst kunngjort planer om nye ruter til Singapore og Argentina allerede fra februar 2018.

Norwegian har allerede rekruttert mer enn 1.000 piloter og bakkemannskaper ved London flyplassen Gatwick. Veksten i Storbritannia vil føre til tusenvis av nye jobber og økonomisk vekst, fastslår selskapet.

Long-haul

– Nye ruter vil også føre til flere jobber, og sammen med de 1.000 pilotene og mannskapene som allerede har sin arbeidsplass på Gatwick, ser vi fram til å skape flere tusen nye jobber og styrke økonomien mens vi fortsetter veksten, sier Norwegian-sjefen.

Han sier Norwegian nå starter arbeidet med å fastslå hvilke deler av Norwegians allerede eksisterende langdistansevirksomhet som skal opereres av datterselskapet i Storbritannia i framtiden. Dette gjelder både eksisterende ruter, fly og mannskaper.

Ifølge tall Norwegian viste til i sommer, flyr selskapet i alt 5,2 millioner britiske passasjerer årlig fra London Gatwick, Edinburgh, Belfast, Birmingham og Manchester til 50 ulike destinasjoner. På London Gatwick er Norwegian det tredje største flyselskapet.