Flyselskap

Ryanair forsøker å kapre Norwegian piloter

kapre Norwegian piloter

Ryanair forsøker å kapre piloter tilbake fra Norwegian Air Shuttle (NAS). Bakgrunnen er at det irske lavprisselskapet har hatt en fiasko høst med både kanselleringer og stor kundeflukt.

Europas største lavprisselskap har forsøkt å kapre tilbake piloter etter at Norwegian og den Britiske-konkurrenten Jet2, som begge flyr Boeing 737-fly som er identisk med Ryanair, har lykkes med å rekruttere ansatte. Den styrkede innsatsen inkluderer rekrutterings-turer til Brasil og De forente arabiske emirater. Selskapet har ansatt omlag 830 piloter til sine baser i år, inkludert 210 de siste tre månedene. Hvor mange som har forlatt selskapet er derimot ikke kjent.

kapre Norwegian piloter
Eddie Wilson – Chief People Officer – Ryanair

 

«Med løfter om «minst 25.000 euro» i høyere årslønn, driver vi nå målrettet rekruttering av Boeing 737 piloter fra begge disse flyselskapene gjennom vinteren.»

Eddie Wilson, Chief People Officer i Ryanair , Eddie Wilson, i et brev til selskapets piloter på torsdag.

Ryanair kjemper med nebb og klør. Selskapet har kansellert mer en 20.000 ruter som følge av manglende cockpit besetninger. Dette har påvirket mer enn 700.000 kunder.

Krisen har avslørt grensene for hva det Dublin-baserte selskapet kan tåle. Det har lenge vært rettet kritiske blikk til måten Ryanair driver på. Tidligere har Ryanair ikke akseptert at flybesetningene har vært organisert i noen forbund. Dette endrer seg i disse dager over stort sett alle baser i Europa.

 

 

Kapre Norwegian piloter – COO forlot skuta

For å styrke avvikling av rutene, vil Ryanair fordoble antall ledere på sine 86 baser i Europa. Etterfølgeren til Chief Operations Officer Michael Hickey som ble oppsagt i forrige uke, vil være en person som kan «lede vår virksomhet inn i fremtiden og forandre måten vi samhandler med pilotene, og skaper god karriere-progresjon»  sa Eddie Wilson.

Kaprer Norwegian Piloter
Skjermdump fra Ryanairs rekrutterings-portal.

Wilsons brev følger et lignende utspill fra O’Leary i forrige uke. Han forutsetter at mannskapet godtar nye vilkårene, og advarte samtidig om at avtalen som er lagt på bordet kan utløpe dersom den ikke er signert innen utgangen av oktober.

Ryanairs piloter som har vært gjennom krisen, og med gode muligheter hos andre flyselskap i Europa, Midtøsten og Asia, ber om heltidskontrakter og bedre arbeidsforhold.

I mellomtiden har Ryanair sendt rekrutterings-team til Dubai, Rio de Janeiro og Sao Paulo på jakt etter kadett-piloter med EU-pass og mer enn 3500 flytimer, ifølge innlegg på selskapets nettside. Piloter ble lovet det «beste valget av baser» i Storbritannia, Irland, Spania, Italia og Polen, og fordeler som timer som gjør at mannskapet kan komme hjem til familien på slutten av dagen.