Singapore Airlines (SIA) har påbegynt en tre-årig lang intern revisjon av selskapet. Alle arbeidsprosesser og prosedyrer skal gjennomgås, fordi flyselskapet står ovenfor voldsom konkurranse og redusert lønnsomhet.
Mer enn 100 ansatte arbeider for tiden med i 56 prosjekter. Blant annet vurderes det hvordan man kan ytterligere redusere drivstoff-forbruket og redusere catering-avfallet. Dette er kommunisert av SIAs administrerende direktør Goh Choon Phong i selskapets månedlige interne nyhetsbrev.
Prosessen er den største intern revisjonen SIA har noen gang påbegynt – og omfatter tiltak for å øke omsetningen og øke organisatorisk og operativ effektivitet.
Dette inkluderer planer om å øke SIAs investeringer i en betydelig digitaliserings-strategi. Videre skal rute nettverket revideres og kommersielle prosesser gjennomgås. Selskapet ønsker å lansere flere selvbetjeningsalternativer for å avlaste volumene til kundeservice-senteret, men også for å gjøre det lettere for forbrukerne. SIA vil også fortsette å investere i nye fly og produkter.
I følge avisen The Straits Times skal selskapet som en del av den store intern-revisjonen, også vurdere å konvertere flyruter til «dags-turer». Det betyr at flybesetningen ikke lenger trenger å overnatte på hotell ved baser utenfor Singapore.
Prosessen ble startet allerede i mai 2017 med etableringen av et dedikert Transformation Office. Kontoret består av et team ledet av 12 ledende ansatte fra flyselskapet.
Intern revisjon er i godt gang
Goh snakket første gang om revolusjonen, etter at SIA hadde rapportert et tap på 138 millioner dollar i perioden mellom januar og mars – det første kvartalet i minus over en periode på fem år.
«Det har vært en travel periode på seks måneder, og vi har mye å være stolte av,» skriver Goh. Han la til at det er for tidlig å trekke noen konklusjoner, men at han er fornøyd med progresjonen så langt.
SIA fortsetter å få levert nye fly inkludert Airbus 350, og vil i løpet av november måned presentere et helt nye kabin-produkt både i Business og First Class.
De reisende kan blant annet forvente nye seter og et annet produkt i alle klasser. Underholdningssystemet KRIS-Flyer skal oppgraderes. Nyhetene vil i første omgang være tilgjengelig på selskapets Airbus A-380-flåte.
Inn i LCC-segmentet
Flyselskapet har også tatt skritt for å utvide porteføljen de siste årene. Dette har inkludert å gå inn på lavprismarkedet med oppstart av Scoot, som lanserte sin første rute i 2012.
SIA har også en eierandel på 49 prosent i den indiske flyselskapet Vistara. Det Delhi baserte selskapet er midt i planleggingen av sine første internasjonale flyvninger.
Endringene kommer i en tøff konsolideringsfase som har blitt tvunget fram av økende konkurranse, og som har rammet flere av de tradisjonelle nettverks-flyselskapene.