International Airlines Group (IAG), morselskapet til både British Airways og spanske Iberia, leverte solid resultatvekst i tredje kvartal.
Resultatet kommer som en engangs effekt på grunn av lavere drivstoffutgifter. Likevel får selskapet har medfart på børsen London Stock Exchange , og endte fredag ned 6,59%.
Selskapet økte omsetningen økte med to prosent til 62,8 milliarder kroner, og resultatet før skatt økte med hele 22,5 prosent til 13,3 milliarder. Store deler av resultateffekten kan relateres til en besparelse på 2,8 milliarder i lavere drivstoffutgifter, sammenlignet med samme periode i fjor. Passasjerinntekter per setekilometer, som er ansett som et viktig nøkkeltall innen flyindustrien, sakket farten og vokste kun 0,7 prosent på årlig basis.
Tredje kvartal var en solskinns historie sammenlignet med andre kvartal for IAG. Etter et massivt strømbrudd i slutten av mai, som førte til at samtlige avganger både ved London Heathrow og Gatwick ble kansellert.
Lavpris konkurrentene Monarch, Air Berlin og Alitalia har alle kollapset i år. Konkursene har løftet aksjekursene til de overlevende selskapene. IAGs aksjekurs har steget mer enn 50% hittil i år, inkludert nesten 15% i løpet av den siste måneden.
Hvem er IAG ?
International Airlines Group (IAG), er en av verdens største flyselskap grupper med 541 fly som flyr til 274 destinasjoner. Årlig transporterer gruppen nesten 95 millioner passasjerer. IAG er den tredje største gruppen i Europa og den sjette største i verden målt i omsetning. Selskapet ble stiftet i januar 2011, og IAG er morselskapet til Aer Lingus, British Airways, Iberia og Vueling. Det er en spansk registrert selskap med aksjer notering på London Stock Exchange. Konsernets hovedkontor er i London, UK. IAG kombinerer ledende flyselskapene i Irland, Storbritannia og Spania, slik at de kan forbedre sin tilstedeværelse i luftfarts markedet. Samtidig beholde sine individuelle merkevarer og løpende drift. Flyselskapenes kunder drar nytte av et større nettverk for både passasjerer og cargo. Selskapet har også større investeringsevne i nye produkter og tjenester gjennom forbedret økonomisk robusthet.
Qatar Airways eier 20% av aksjene i det børsnoterte selskapet. British Airways og Iberia er medlem av oneworld-alliansen.
- LES OGSÅ: Qatar Airways øker sin andel i IAG