Flyselskap

Denne A320NEO blir SAS Irlands første fly

SAS Irlands
Foto: Planespotters.net / © Dirk Grothe. Bildet er tatt ved Hamburg Finkenwerder (XFW / EDHI) – Fremtidig registreringsnummer er EI-SIC.

Forsinkede flyleveranser har gjort at Scandinavian Airlines Ireland har utsatt oppstarten av Heathrow-basen. Basen skulle ha åpnet i slutten av oktober. I dag kan vi presentere den første maskinen som etter planen skal stasjoneres ved basen i London Heathrow.

SAS har bestilt 30 nye Airbus A320neo-fly og har hittil mottatt 11 fly, som er registrert i Norge og Sverige på SAS felles skandinaviske driftstillatelse (AOC), og disse har blitt stasjonert ved selskapets skandinaviske baser. Dette vil også være tilfelle for selskapets 12. neo-fly, mens flynummer 13, 14 og 15 vil motta irsk registrering og fly på Scandinavian Airlines Irlands operasjonelle lisens. Dette er flyene, samt totalt opptil seks nye neofly, som skal stasjoneres ved de to nye basene i London Heathrow og Málaga.

SAS Irlands første fly, får kanskje reg. nummer EI-SIC

SAS Irlands første fly

I et intervju med Svenske Dagbladet, holder SAS sjefen fast på at ytterligere innsparinger må til.

Pressefoto: SAS

– SAS har i et historisk perspektiv på 65 år alltid tapt penger i juli. Nå er det sommeren som avgjør hvordan hele året ender økonomisk.

Rickard Gustafson, CEO SAS.

For de ansatte har dette imidlertid ikke vært noen høydare. De har allerede blitt bedt om å jobbe mer om sommeren når de fleste ønsker å avvikle ferie, og ifølge sjefener det mer i vente.

«Vi må skape enda mer fleksibilitet i vårt produksjonsapparat. For enkelte ansatte kan det være behov for heltidsarbeid fra mars til september og deretter deltid resten av året.

 

Gustafson mener at for å stå sterkt i det prissensitive fritidsreisende segmentet, søker SAS ledelsen en annen stor endring. Noen av SAS-flyene vil snart starte fra baser i London og Malaga. Med lavere sosiale kostnader, forventer Rickard Gustafson å redusere personalkostnadene med 20-25 prosent. Da kommer SAS til det samme nivået som konkurrentene.

Med basene i Malaga og London gleder vi oss til å ta en stor del av i fritidsmarkedet. Om det er noen ytterligere base (utenfor Skandinavia) har vi ikke bestemt oss for. Selv om det ikke er noe jeg utelukker, sier Rickard Gustafson.

En ting som er helt sikkert, navnet blir ikke Peter Fox Viking !

%d bloggere liker dette: