Finnair har tatt i bruk Amadeus’ nye API for e-handel for å forenkle bestillingsprosessen kundene på sine online-plattformer. Finnairs hjemmeside og mobilapp står for en fjerdedel av flyselskapets salg, og utgjør de viktigste salgskanalene for selskapet.
– Vi vil gjøre kjøpsopplevelsen for kundene bedre og mer intuitiv, sier Jaron Millner, Vice President of Direct Business hos Finnair. Amadeus Digital API gir oss den fleksibiliteten vi har lett etter og hjelper oss med å utvikle bestillingsopplevelsen sammen med kundene våre, for å finne den bestillings- og kjøpsprosessen som passer dem best.
Amadeus’ innovative REST/JSON* digitale API gjør Finnair i stand til å forbedre bestillingsopplevelsen etter kundenes ønsker. Handlekurv og kjøpsprosesser vil nå være åpne i flere måneder, noe som betyr at reisende eksempelvis kan påbegynne kjøpet på m.finnair.com, når som helst avbryte prosessen, for senere å gjenoppta den og fullføre bestillingen. I fremtiden vil det også være mulig for Finnairs kunder å få tilgang til handlekurven fra ulike enheter.
Amadeus API
– Dette API-et ble utviklet som et direkte svar på flyselskapenes behov, og gjør det mulig for dem å designe og skape den bestillingsflyten de ønsker, helt i tråd med hva dagens reisende forventer, sier Manuel Midon, Head of Airlines i Nord- og Vest-Europa for Amadeus Airlines.
Finnair og Amadeus’ agile arbeidsmetode har gjort det mulig å raskt få på plass den nye e-handelsløsningen, ettersom de har hatt muligheten for å tilpasse løsningen i løpet av utviklingsprosessen.
Grensesnittet blir gradvis rullet ut til Finnairs reisende over hele verden, marked for marked.
* Representational State Transfer (REST) sammen med JSON (JavaScript Object Notation) er moderne API-metoder som gir en fleksibel og utviklervennlig tilgang til back end-ressurser, i dette tilfellet Amadeus’ e-handelsløsning.