Flyselskap

Air China har søkt om rute til København fra Beijing

Air China

Det nasjonale og statseide flyselskapet Air China søkte den 16. november kinesiske luftfartsmyndigheter (CAAC) om tillatelse til å fly mellom Beijing og København fra mars måned 2018. Det opplyser anerkjente nettstedet Airlineroute.net.

Søknaden inkluderer et ønske om fem ukentlige frekvenser med en Airbus A330-200 som har plass til 237 passasjerer. Ruten er selvfølgelig ikke bekreftet som et resultat av søknaden, men det er svært sjelden at Air China søker om ruter som ikke påbegynnes senere.

Selskapet har tidligere fløyet til København frem til 2001 da ruten ble lagt ned. På den tiden fløy selskapet to ganger i uken mellom Beijing og København med mellomlanding i Stockholm.

Allerede tilbake i 2012 var det svært nær at selskapet som kom tilbake til Københavns flyplass Kastrup. Selskapet annonserte en rute mellom Københavns og Beijing med fire ukentlige rundturer. Til tross for den offisielle kunngjøringen og åpningen av billettsalget til ruten, trakk Air China ruten før planlagt lansering i juni 2012.

Der er aldri kommet en offisiell forklaring på hva som egentlig skjedde. Rykter skal ha det til manglende samarbeidsvillighet fra Star Alliance partner SAS. SAS fløy daglig mellom København og Beijing, en rute som fortsatt flys i dag.

 Om Air China

Air China er Kinas andre største flyselskap, etter China Southern Airlines. Flyskapet er statseid og kommersielt, og det eneste flyselskapet som har landets flagg på samtlige fly. Air China ble etablert i 1988, som et av de seks selskaper som ble opprettet etter at CAAC ble oppløst som flyselskap.

Selskapet bruker Beijings internasjonale lufthavn som hovedknutepunkt. I 2006 fløy 33,97 millioner passasjerer med selskapet. Mens 2010-tallet var nærmest det dobbelte på over 60 millioner passasjerer. Air China. I 2015 fraktet selskapet 90 millioner passasjerer, og fløy til 185 destinasjoner.

Air China har ett stort rutenettverk fra hovedsakelig Beijing, men har også base i Shanghai og Chengdu til for eksempel Milano, Frankfurt am Main og Sydney. Selskapet har også flyvninger til Stockholm og skal ifølge flere fra flymiljøet og internettforumer ha vært i kontakt med Oslo lufthavn, Gardermoen om en mulig rute mellom antageligvis Oslo-Beijing.