Nettsiden til flyselskapet SAS er utformet slik at mange opplever den som vanskelig å bruke. Det slår Tilsynet for universell utforming av IKT (DIFI) fast i en ny rapport, skriver VG.
Ifølge tilsynsrapporten stryker nettsiden på 20 av 28 punkter.
– Det mest alvorlige er den samlede mengden brudd, at det er funnet så mange brudd på så mange forskjellige nivåer, sier leder av Tilsynet for universell utforming av IKT (DIFI), Malin Rygg til avisen.
SAS erkjenner at de har fått mange berettigede klager, men at det for hver uke som gått har blitt bedre å bruke nettsiden.
Refser SAS sin nettside
Da DIFI sjekket SAS-siden i sommer var det i utgangspunktet et ordinært tilsyn. Likevel legger ikke Rygg skjul på at de også har mottatt mange meldinger fra brukere som har opplevd problemer med siden.
Mange SAS-kunder har også kanalisert sin frustrasjon direkte til flyselskapet.
– Vi har fått mange berettigede klager,
Knut-Morten Johansen, Informasjonssjef i SAS.
– I april-mai byttet vi til en ny IT-plattform som skal danne grunnlaget for et stort antall nye digitale løsninger fremover. Men det viste seg å være en omfattende og krevende øvelse for et selskap som er så stort som SAS. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring, på hvorfor nettstedet vårt ikke holdt en standard som vi ønsker å være bekjent av. Men for hver uke som har gått har det blitt bedre, sier Johansen.
Hvis du ønsker å bestille en reise med SAS – alternativer:
Last ned SAS app’en, som er tilgjengelig for iOS og Android.
Bruk SAS Classic, SAS’ forrige nettside, som er tilgjengelig med begrenset funksjonalitet mens den nye siden er under utvikling: på classic.sas.no
De nye nettsidene vil naturligvis fortsette å være tilgjengelige.
Takk for din tålmodighet. Vi ser fram til å ønske deg velkommen om bord.
Med vennlig hilsen
Scandinavian Airlines
Les hele rapporten her (NB! ført i pennen av Ivar Aasens venner)
DIFI eller Tilsynet for universell utforming av IKT publiserte i august 2016 tilsvarende rapport om konkurrenten Norwegian.