Eierne har doblet prisen av selskapet. Prisingen av selskapet går fra MNOK 75 til MNOK 150 i følge Finansavisen.
Har du planlagt en reise med FlyViking i nærmeste fremtid, kan du senke skuldrene med en eneste gang. Flyselskapet har nettopp hentet MNOK 10 i ny kapital i tillegg til å konvertere ytterligere MNOK 10 som opprinnelig var tegnet i en emisjon i januar. Registreringen var «for sen» i forhold til lovverket.
Flygründer Ola Giæver har tidligere gjort alle kapitalutvidelser til pari kurs. Etter at han nettopp har vært i Canada for å hente hjem sitt fjerde Fly Viking-fly, har han funnet ut at selskapsverdien er fordoblet.
Doblet prisen – følger planen
Den siste emisjonen på 10 millioner kroner er nemlig gjort til 2 kroner aksjen, mot 1 krone tidligere. Det betyr at selskapsverdien etter penger nå er på 150 millioner kroner og ikke 75 millioner kroner slik det ville vært basert på tidligere emisjonskurser.
Historien FlyViking
FlyViking ble etablert i mars 2016, men var grunnlagt i 1989 som Lofotfly. Selskapet ble omdøpt til Fly Taxi Nord i 2000, og fløy da Piper PA-31 fly, både frakt og passasjerer. I november 2015 kjøpte Ola O.K Giæver jr. selskapet og gav det navnet FlyViking
FlyViking mottok 14. februar 2017 den etterlengtede AOC-lisensen, som som gir selskapet tillatelse til å operere som kommersielt flyselskap. Det var allerede i april 2015 at det ble kjent at den tidligere Widerøe-piloten ønsket å starte eget flyselskap. I oktober i fjor landet det nye flyselskapets første fly i Tromsø, men det har altså tatt tid å få de nødvendige tillatelsene på plass. Giæver sier at prosessen har vært lærerik.
Ifølge Luftfartstilsynet fikk selskapet en såkalt stor lisens. Det gir selskapet tillatelse til å bruke fartøyer på mer enn 10 tonn og mer enn 20 passasjerer.
Per i dag er det SAS, Norwegian, Widerøe og Lufttransport, i tillegg til FlyViking, som driver kommersiell persontransport med fly på stor lisens og norsk AOC.
Den 5. september 2017 skrev vi følgende artikkel.
Heine Richardsen (59) er ansatt som ny administrerende direktør og accountable manager i FlyViking. Richardsen har 40 års erfaring fra norsk og internasjonal luftfart, og har de siste fem årene drevet egen konsulentvirksomhet og overtar stafettpinnen etter Stein Terje Dahl som har ledet selskapet i oppstartsfasen.