Qatar Airways som var lanserings-kunde for modellen Airbus A350-900, setter maskinen i produksjon på ruten Arlanda – Doha fra den 1. juni 2018.
Med dette øker selskapet den daglige kapasiteten mellom de to hovedstedene med 406 seter totalt «begge veier».
B-787 Dreamliner | Airbus A350-900 | Endring | |
Business-Class | 22 | 36 | 14 |
Economy-Class | 232 | 247 | 15 |
Totalt: | 254 | 283 | 29 |
Det er spesielt i Business class at kapasiteten økes kraftig.
Den nye Airbus A350 er Airbus svar på Boeing 787. Den består av komposittmaterialer som er korrosjonsbestandige, noe som gir høyere luftfuktighet og en lavere kabintrykk under flyturen. For ikke å nevne vinduene er mye større også. Qatar dekorerer kabin sin flott.
Om Airbus A350 XWB
Airbus A350 XWB er et langdistansefly som produseres av Airbus. Første prøvetur for flyet var 14. juni 2013 og 15. januar 2015 ble det første flyet satt i trafikk for Qatar Airways. Flyet er et to-motors jetfly som til å begynne med, blir tilgjengelig i to varianter. Det blir det første flyet til Airbus der både vinger og flykropp primært blir bygget i karbonfiber. A350-800 får plass til 253 passasjerer og vil ha en rekkevidde på 16 300 km. A350-900 får plass til 300 passasjerer, men vil ha en tilsvarende kortere rekkevidde – 13 890 km. Flyet vil først og fremst være en konkurrent til Boeing 777 og 787.
Det er planlagt fem varianter av A350:
- A350-800 – 270-seter (med tre klasser, Boeing 787-9-konkurrent) Usikkert om denne vil bli produsert
- A350-900 – 314-seter (med tre klasser, Boeing 777-200ER & 787-10-konkurrent) I drift vinteren 2015.
- A350-1000 – 350-seter (med tre klasser, Boeing 777-300ER-konkurrent) planlagt å være i drift i 2017.
- A350-900ULR – (Ultra-Long Range) Versjon med ekstra rekkevidde (Boeing 777-200LR-konkurrent) planlagt å være i drift i 2018.
Ta en titt på flyet som snart lander øker kapasiteten med A350 på Arlanda