Thomas Cook Northern Europe, også kalt Vinggruppen, hvor Ving, Spies, Globetrotter og Tjäreborg inngår, gjør et nytt rekordresultat for vinterhalvåret.
Dette kom fram da Thomas Cook-konsernet presenterte sitt halvårsresultatet for 2017/2018. Vinggruppen befester med dette sin stilling som markedsleder innen pakkereiser, både med eget flyselskap og rutefly. Den nordiske gruppens driftsresultat for halvåret endte på 554 millioner kroner. Det er en økning på 88 millioner i forhold til samme periode i fjor.
Driftsresultatet for Vinggruppen utgjorde dette vinterhalvåret (oktober 2017 til mars 2018) 554 millioner kroner. Bestillingene for sommeren 2018 har økt med 7 prosent sammenlignet med i fjor. Dette har blant annet sammenheng med en stor etterspørsel etter Vings egne konsepthotell og reiser til blant annet Hellas, Kypros og Tyrkia. I tillegg fortsetter den sterke veksten på dynamiske pakkereiser med rutefly. Hvor et bredt utvalg av feriereiser og mange valgmuligheter skaper mer relevans for flere kunder.
– Vår framgang i Norden bygger på fornøyde og gjenvendende gjester, fornøyde medarbeidere og vår kontinuerlige satsing på egne, unike konsepthotell, som Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels, Ocean Beach Club by Sunwing og Casa Cook, samt nylig lanserte Cook`s Club. Samtidig fortsetter vi å utvikle tilbudet vårt på reiser med rutefly og ser en fortsatt positiv utvikling i pakkereiser, både med vårt eget flyselskap og med rutefly, sier Magnus Wikner, konsernsjef i Thomas Cook Northern Europe.
Vinggruppen fortsetter satsingen på egne konsepthotell
På det nordiske markedet har antall bestillinger til Vinggruppens egne hotell har økt med 6 prosent det første halvåret. Thomas Cook Grup fortsetter samtidig å satse på egne konsepthotell, og det planlegges hele 19 nye konsepthotell, inkludert et nytt Casa Cook på Mauritius, som åpner vinteren 2019.
Nylig ble også hotellinvesteringsfondet Thomas Cook Hotel Investments, i samarbeid med det sveitsiske hotellinvesteringsselskapet LMEY Investments, lansert. Fondet består i dag av fem hotelletableringer til en verdi av ca. 150 millioner pund og med ytterligere tre prosjekt på vei. Fondet kommer til å være Thomas Cooks hovedplattform ved oppkjøp av nye eiendommer med mål om å vokse med egne konsepthotell.
– Våre egne konsepthotell, som er skapt ut fra kundenes ønsker og behov, har vært en viktig del av vår suksess. Vi vet at de gjestene som bor hos på Vings og Thomas Cooks egne konsepthotell er de mest fornøyde, noe som bidrar til at de kommer tilbake. Målet er å få enda flere hotell som eies og drives av oss, og dermed øke lønnsomheten vår, sier Magnus Wikner.
Thomas Cook-konsernets halvårsresultat
Thomas Cook Group, en av verdens største reisearrangører, hvor blant annet Vinggruppen/Thomas Cook Northern Europe inngår, presenterer en omsetningsøkning på 5 prosent det første halvåret av regnskapsåret 2017/2018. Gruppens fokus har ført til et stort antall nye, og enda flere tilbakevendende, kunder. Prognosen for sommeren 2018 viser en sterk etterspørsel med en økning på 12 prosent.
– Thomas Cook har hatt et bra første halvår, både når det gjelder det finansielle resultatet og våre strategiske fremskritt. Den jobben vi har gjort de to siste årene med kontinuerlig forbedre kundetilfredsheten vår, både i flyselskapet og på reisemålene våre, har nå gitt resultater i form av en omsetningsøkning på 5 prosent og en forbedret bestillingssituasjon før sommeren. Nå vi når går inn i den mest hektiske tiden vår, ser jeg fram til at vi på alle markeder kan levere den beste mulige ferieopplevelsen for kundene våre, sier Peter Fankhauser, konsernsjef for Thomas Cook Group.
Sammendrag av Thomas Cook Groups resultat første halvår 17/18:
– Det underliggende driftsresultatet for Thomas Cook Airlines økte med 25 prosent, tilsvarende 20 millioner GBP.
– Konsernet lanserte denne våren et hotellfond verd 150 millioner pund pund.
– Konsernet har også inngått et strategisk samarbeid med Expedia, noe som øker bredden av hotelltilbud ytterligere. Pilotprosjektet starter denne sommeren i Storbritannia og Belgia.
– Et nytt hotellkonsept, Cook’s Club, rulles ut med 10-15 planlagte designhotell det nærmeste året.
– Thomas Cook fortsetter å utvikle kundetilbudet. Blant annet med «Bestill ditt favorittrom», hvor kundene kan bestille et spesifikt rom før avreise på flere av konsepthotellene.