Flyselskap

SAS er oppkjøpskandidat ifølge Nordea

promille SAS avtale med sas og apolloIAG* (International Airlines Group) forsøk på take-over hos Norwegian er neppe over. Nordea analytiker Hans-Erik Jacobsen tror at SAS også kan være en mulig oppkjøpskandidat.

Siden SAS presenterte resultatene for selskapets 3. kvartal for omtrent en uke siden har aksjen virkelig fått luft under vingene på de skandinaviske børsene. Aksjekursen nådde sin foreløpige bunnotering i år på SEK 16,60 den 6. august i Stockholm. Fem uker senere, er kursoppgangen på nesten 33 prosent, skriver Finansavisen.

Fredag morgen la SAS frem med sine trafikktall for august, dagen etter at Norwegian la frem sine tall.

Stort sett endte SAS sine trafikktall for august opp i tråd med forventningene. Etterspørselen økte med 6,4 prosent, mens produksjonen økte med 5,4 prosent.

Hans-Erik Jacobsen, Analytiker, Nordea Markets i en oppdatering til sine kunder fredag.

For en uke siden poengterte SAS-ledelsen at den omlegningen som ble gjort for tre-fire år siden, med økt kapasitet om sommeren, har gitt full uttelling denne sommeren. Tidligere har Norwegian kommet til dekket bord når det gjelder ferie-turismen i Norden.

God oppkjøpskandidat

Jacobsen fremhever ifølge avisen at SAS fløy 5 prosent flere kunder i år enn i fjor. Sammenlignet med Norwegian fremstår passasjerøkningen noe puslete, men SAS’ kapasitetsøkning er ikke i nærheten av den Norwegian har. SAS’ forbedringer vekker interesse.

– SAS er i ferd, ved å endre rutenettverket for å tiltrekke seg flere fritidsreisende om sommeren, og dette er med på å forklare hvorfor trafikkveksten er så sterk og at fyllingsgraden er høyere, samtidig så er yielden er marginalt svakere, skriver Jacobsen, som legger til at SAS-aksjen nå prises 8,4 ganger inntektene Nordea Markets forventer for neste år.

– Vi mener dette er noe lavt, særlig grunnet de strukturelle endringene som foregår i den europeiske luftfartsindustrien. Vi mener SAS vil tjene på konsolideringen, men vi mener også at SAS er potensiell oppkjøpskandidat, skriver Jacobsen, ifølge Finansavisen.

*Hvem er IAG ?

International Airlines Group (IAG), er en av verdens største grupperinger innen luftfart med 541 fly som flyr til 274 destinasjoner. Årlig transporterer gruppen nesten 95 millioner passasjerer.  IAG er den tredje største gruppen i Europa og den sjette største i verden målt i omsetning. Selskapet ble stiftet i januar 2011, og IAG  er morselskapet til Aer Lingus, British Airways, Iberia og Vueling. Det er et spansk registrert selskap med aksjenotering på London Stock Exchange.

Konsernets hovedkontor er i London, UK. IAG kombinerer ledende flyselskapene i Irland, Storbritannia og Spania, slik at de kan forbedre sin tilstedeværelse i luftfarts markedet. Samtidig beholde sine individuelle merkevarer og løpende drift. Flyselskapenes kunder drar nytte av et større nettverk for både passasjerer og frakt. Selskapet har også større investeringsevne  i nye produkter og tjenester gjennom forbedret økonomisk robusthet.

Qatar Airways er største aksjonær i IAG med ca. 20% i skrivende stund. IAG annonserte i april at de hadde kjøpt 4,61 prosent av Norwegian, og selskapet har kommet med forslag til Norwegian styret om å ta over selskapet.

Instagram konto: @kvandalphotos