Singapore ble nylig tildelt den ettertraktede førsteplassen i AirlineRatings.com kåring over verdens beste flyselskap, og ga dem nok en fjær i hatten. Hvorfor kåres Singapore Airlines til verdens beste flyselskap ?
Men hvordan ble de verdens beste flyselskap? Og hva bør andre flyselskaper lære av dem?
Forløperen til Singapore Airlines har en interessant historie. Selskapet ble grunnlagt/unnfanget av en gruppe bestående av to dampskipsselskap og det gamle Imperial Airways. Selskapet ble dannet 1. mai 1947 av Ocean Steamship Company fra Liverpool, Straits Steamship Company fra Singapore og Imperial Airways. Hensikten var å få kontroll over voksende «flyselskaps-virksomhet». Selskapet fikk navnet Malayan Airways Limited og skulle fokusere på Malakka-stredet og de Britiske koloniene.
Selskapets første fly var et tidligere militært fly, en Airspeed Consul, som fløy i rutetrafikk mellom Singapore og Kuala Lumpur en gang i uken. Begge byene var Britiske kolonier på den tiden, og flyselskapet fikk mye teknisk støtte fra andre Commonwealth-land og især flyselskapet Qantas.
Singapore Airlines første fly
I perioden fra 1947 til 1957, hadde Malayan Airways gjennomgått en rask ekspansjon. Nye ruter både til Indonesia og Borneo hadde blitt åpnet. Det var også på dette tidspunktet at selskapet gikk på børs. Selskapet hadde et stort behov på ekstern finansiering og dette ble hentet i aksjemarkedet. I 1963 da territoriene Malaya, Singapore, Sabah og Sarawak dannet «Federation of Malaysia», endret flyselskapet navn fra Malayan Airways til Malaysian Airways. Dette selskapet er faktisk dagens Malaysian Airlines.
Men bare tre år senere da Singapore forlot føderasjonen, ble selskapet omdøpt / om-profilert til Malaysia-Singapore Airlines (MSA).
Det var også da selskapet anskaffet kjøpte sitt første Boeing-fly, en Boeing 707. Dette flyet ble så godt likt at de senere anskaffet en rekke Boeing 737.
1972 – Split og ekspansjon
I 1972 måtte det fattes en beslutning. Enten måtte selskapet fokusere på innenlands ruter i Mayalsia eller utvide med internasjonale ruter fra Singapore. Beslutningen ble ikke tatt, så begge planene ble videreført. MSA ble fisjonert i to nye flyselskaper, Singapore Airlines (SQ) og Malaysian Airlines System (MH).
Med navne kabalen på plass ble begge selskapers oppdrag satt i live. Singapore Airlines var raskt i stand til å ekspandere for å dominere lokalområdet. Sommeren 1973 kom deres to første Boeing 747 jumbojet, som ble satt i drift på den svært lønnsomme ruten mellom Singapore og Hong Kong. SQ var også det første flyselskapet som fløy hovedstads ruten mellom Singapore og Canberra og deretter til Wellington i New Zealand.
1977 – Concorde-alderen
SQ var en kort tid med på Concorde prosjektet sammen med British Airways. Den ene siden av flyet ble malt i BA-logo, mens den andre siden var i Singapore Airlines farger. Mindre kjent er det kanskje at SQ faktisk fløy ruten London-Bahrain-Singapore-Sydney? Ruten ble kun fløyet tre ganger og måtte innstilles etter at Malaysia og India forbød overflyvning på grunn av støy-nivået.
1989 – Singapore går inn på kortdistansemarkedet
I 1989 lanserte SQ datterselskapet SilkAir. Dette flyselskapet skulle fokusere på kortdistanse ruter, og hensikten var å mate trafikk til SQs internasjonale ruter fra Changi Airport Singapore.
I 2004 lanserte SQ ruten mellom Singapore og New York med en A340, verdens lengste flyrute. Den ble aldri noen kommersiell suksess. Ruten ble fløyet med en A340-500 og slukte drivstoff, siste flight var 23. november 2013. Flyene hadde opprinnelig 64 seter i Business Class og 117 seter i Premium Economy Class, men ble i 2008 bygget om til 100 seter, alle i Business Class.
2007 – Lanseringskunde for Airbus A380
Singapore ønsket igjen å endre flyselskapet, og i 2007 var selskapet lanseringskunde for superjumboen Airbus A380. Selskapet har i dag de nest største flåten av A380 etter Emirates.
Selskapet har brukt A380 til å fase ut sin flåte av Boeing 747, og med den økte kapasiteten å dominere trafikken mellom større byer.
2018 – ???
Singapore Airlines har nylig relansert sin direkte rute mellom Singapore og New York ved hjelp av Airbus A350-900 ULR langdistansefly. De planlegger nå å bruke disse flyene for å åpne andre langdistanse ruter mellom Singapore til Seattle, Chicago. Airbus A350-900 ULR; er designet for økt komfort; det er et bredere fly, det er høyere under taket, større vinduer og det er et mer stillegående fly. I tillegg kommer egen lyssetting som skal redusere jetlag. Flyets konstruksjon gir også bedret luftkvalitet om bord.
Hvorfor kåres Singapore Airlines til verdens beste, og hva kan vi lære av SQ ?
Det er flere Learning-point flyselskaper kan lære fra Singapores tidsreise. Alltid satse på de nyeste flyene. Singapore var lanseringskunden til A380, den første som fløy Boeing 747 over Stillehavet fra Sørøst-Asia, og har nylig begynt å bruke det nye A350-900 ULR mellom Singapore og New York.
Selskapet har innsett at nyere fly gir bedre økonomi og skaper en bedre kundeopplevelse. Ved å sikre at de har en fleksibel og ung flåte (under 10 år) kan de kjøpe eller leie de nyeste flyene og dra nytte av funksjoner som andre flyselskaper bare drømmer om.
Innovasjon på kundeopplevelse. Singapore har alltid vært veldig nyskapende når det gjelder kundeopplevelse. De var det første flyselskapet som hadde satellittkommunikasjon for passasjerene, On-demand underholdnings systemer i Economy class og First Class suiter om bord på A380.