Vi har lest at Oneworld alliansen skal annonsere et nytt medlems flyselskap i sin allianse for første gang på 6 år. Det skjer på en pressekonferanse i New York neste uke.
Noen fantastiske ideer har blitt luftet, og forslagene er mange. Alt fra Aer Lingus, Alaskan Airlines, China Southern, Air Italy, Philippine Airlines, Bangkok Airways, LEVEL, WestJet og mange flere.
Men ifølge spekulasjoner av Lucky på bloggen One Mile at a Time (OMAAT) vil en bestemt administrerende direktør for et bestemt flyselskap være til stede på pressekonferansen i New York. Denne administrerende direktøren er ikke medlem av Oneworld, og kan kanskje være fra flyselskapet som blir det.
Han heter Abdelhamid Addou og er konsernsjef for Royal Air Maroc.
Hvem er Royal Air Maroc?
Royal Air Maroc (ofte bare kalt RAM) er det nasjonale flyselskapet i Marokko. Selskapet er basert i Casablanca og opererer internasjonale ruteflyvninger fra Marokko til andre deler av Afrika, Asia, Europa og Nord-Amerika. Selskapet flyr også innenriks samt utfører charterflyvninger (inkludert Hajj–flyvninger). Royal Air Maroc ble grunnlagt i 1957 og har sin operasjonsbase ved Mohammed V internasjonale lufthavn (CMN) i Casablanca. RAM vil de neste årene utvide rutetilbudet mot Asia og Afrika. De har flåte på 55 fly ved deres hovedbase i Casablanca, Marokko.
Som du kan se fra kartet ovenfor, har de ganske omfattende utvalg og portefølje av ruter. De dekker hele Vest-Afrika, Vest-Europa, samt noen ruter til Nord- og Sør-Amerika.
På selskapets langruter har de en meget moderne flåte med fem Dreamliners, med en bestilling på ytterlige fire 787-9s på vei. De bruker den eldre Boeing 737-800-serien for sine kortere ruter, men det foreligger planer for å oppdatere flåten snart.
Hvorfor passer Royal Air Maroc som hånd i hanske for Oneworld?
Det er mange grunner til at flyselskapet passer perfekt til Oneworld. Oneworld har lenge vært på desperat søken etter en afrikansk partner. Hvis de sikrer dette partnerskapet, vil det i stor grad åpne nye ruter og destinasjoner for passasjerer i Afrika og de som reiser dit. Royal Air Maroc er allerede i tett samarbeid med Oneworld medlemmen Qatar Airways og Iberia.
Det ville ikke være noen flyselskaper i Oneworld som vil legge ned veto vedrørende deres eventuelle medlemskap. Deres ruter er simpelthen ikke i konflikt med noen andre, og Casablanca var aldri en rute for å fokusere på for de andre medlems flyselskapene. Marokko er et veldig populært turistmål, og regnes som er et av de tryggeste landene i Afrika.