Lufthansa Group vurderer å bestille Boeing 787 som et supplement i sin langdistanse-flåte i følge konsernsjef Carsten Spohr.
«Boeing 787 ville være ett alternativ istedenfor å bestille flere Airbus A350, som vi fortsatt har muligheten til .» Det fortalte Spohr i et eksklusivt intervju med Airlineratings.com.
«Både A350 og Boeing 787 er svært egnet på rutene med lavere belegg fra våre hovedbaser, men også for for Lufthansa gruppens mindre baser.»
Lufthansa-gruppen har definert fire hovedbaser, Frankfurt og München i Tyskland, Zürich i Sveits og Wien i Østerrike. Noen regner også den belgiske hovedstaden Brussel, der Brussels Airlines har sin hovedbase.
«Vi kommer ikke til å benytte A350 og Boeing 787s ved samme hovedbase, men muligens begge fly på forskjellige nav. Beslutningen om vi skal bestille flere Airbus A350 eller Boeing 787s for første gang, vil bli tatt i de kommende månedene.»
Carsten Spohr, Konsernsjef, Lufthansa.
Store ordre bøker
Lufthansa gruppen er for tiden i forhandlinger med både Boeing og Airbus om videre bestillinger av langdistansefly. Lufthansa har allerede 20 Boeing 777-9s i bestilling, de første skal leveres i slutten av 2020, og flyselskapet har opsjon på ytterligere 14 777-9.
Det har ikke blitt avklart hvor Boeing 777-ene vil bli stasjonert i Lufthansa-nettverk. De første syv flyene som skal leveres i 2020 skal enten til Frankfurt eller München.
Denne første leveransen av Boeing 777- vil bli levert uten First Class kabin, da de skal erstatte eldre fly som ikke har førsteklasse kabin.
«Generelt ønsker vi å beholde andelen av fly utrustet med First Class kabin i Lufthansas langdistanse-flåte på nåværende nivå på 50 prosent. Det betyr at det sannsynligvis i 2021 vil bli lansert et nytt First Class-produkt, noe som sannsynligvis vil gi en mye mer privat atmosfære enn dagens åpne løsning.
Alle de nye Boeing 777 vil få det nye Business Class-produktet installert om bord. Det er første gang Lufthansa vil gi individuell adgang til midt gangen for passasjerer i Lufthansa Business-klasse. Dette kommer, i stedet for det litt avleggs 2-2-2 sete-oppsettet i alle nåværende fly.
Det er ennå ikke bestemt hvilke eldre fly de ny Boeing 777ene skal erstatte / pensjonere. Denne beslutningen vil også bli tatt i løpet av våren 2019. Dersom Lufthansa skal fortsette veksten vil selskapet erstatte mindre fly som Airbus A340-300. Hvis beslutningen er å skalere ned veksten lar de 777-maskinene erstatte dagens 747-400.