Flyselskap

Oman Air vekstpotensiale i årene som kommer

Oman Air First Class – Boeing 787-9. Brukes primært på ruten mellom Muscat og London Heathrow.

I løpet av de siste årene har Oman Air tatt gigantiske sprang til å bli en fjerde stor aktøren i Gulf markedet. Selskapet forventer å nå en vekst på 40% i løpet av tre år innen utgangen av 2019, noe som er en fantastisk prestasjon, uansett hvordan du vurderer det.

«Nye» Muscat airport» har nå en kapasitet på inntil 20 millioner passasjerer per år, noe som er lite sammenlignet med Emirates-knutepunktet ved nabo flyplassen Dubai, men det er fortsatt ganske bra, service og tjenestene og infrastrukturen har blitt vesentlig bedret med åpningen av en ny terminal til NOK 11 milliarder.

 

«nye» Muscat airport (MCT). Har nå en kapasitet på 20 millioner passasjerer årlig.

En ny vri på Gulf-strategien

De tre største Gulf-selskapene (ME3), Etihad, Qatar Airways og Emirates har bygget deres imperier ved å tilby et Premium produkt til konkurransedyktige priser, samt utnytte deres geografiske posisjon for å fungere som en luftbro mellom Europa og Asia. Selskapene tilbyr et premium produkt som har blåst konkurransen av banen. Qatar QSuite Business Class er bedre enn de fleste europeiske og amerikanske førsteklasses kabiner. Selskapene tilbyr også en gjennomsnittlig bedre Economy Class, noe som tiltrukket mange passasjerer.

Oman har forblitt nøytralt, og opprettholdt relasjoner med alle parter i tvisten. Dersom du er i Midtøsten eller i Gulfen, og skal reise til Qatar er det eneste alternativ å fly med Oman Air.

Med så stort lokal marked tilgjengelig, har Oman Air valgt å lansere et eget lavpris-selskap (LCC) SalamAir.  Selskapet planlegger selskapet å tilby 60 destinasjoner i løpet av de neste fem årene. Det fortalte SalamAir CEO Captain Mohamed Ahmed til Arabian Business.

«Hvis etterspørselen ikke eksisterer historisk for å reise til en destinasjon, vil vi skape den ved å fly dit.»

Oman Air Business Class – et meget bra produkt.

Nye fly

Handlinger tilbake konsernsjefens selvsikkerte ord; selskapet signerte nylig en kontrakt for 6 nye Airbus A320neo fly. Å skaffe 6 nye fly innen 18 måneder etter lanseringen er et sikkert tegn på at flyselskapet har tillit til planene for fremtidig vekst. Det nye flyet ville bety at transportøren kan konkurrere med noen av de andre store aktørene i Gulfen som driver mindre brenseløkonomiske fly på lignende kortveier.