Flyselskap

American Airlines kjøper seg ikke opp i China Southern

American Airlines sliter

American Airlines konsernsjef Doug Parker sier at selskapet «ikke har planer» om å øke sin eierandel i China Southern. Selv om konkurrentene gjør det.

Det amerikanske flyselskapet har ingen planer om å øke sine investeringer i China Southern, selv som Qatar Airways har kjøpt en 5 prosent eierandel.

American Airlines har avstått fra å gjøre en større investering i China Southern Airlines, og sier at selskapet vil opprettholde sin eierandel uendret på mindre enn 3 prosent. Dette på tross av at et konkurrerende flyselskap nylig  har kjøpt en aksjepost på 5 prosent i fastlands Kina største passasjerer-selskap.

 

Administrerende direktør hos American Airlines, Doug Parker sa «nei, vi er fornøyd med vår eksisterende eierandel». Dette kom frem da han ble konfrontert om behovet om å øke selskapets aksjepost i det Guangzhou-baserte flyselskapet. Qatar Airways kunngjorde i januar at den hadde kjøpt visse A- og H-aksjer i China Southern Airlines for et ikke-offentlig beløp i 2018. Det ga selskapet en 5 prosent eierandel i flyselskapet.

oneworld alliansen feirer sitt 20-årsjubileum i år. Alle konsernsjefene var samlet i London første februar.

 

American Airlines på Oneworld konferanse

Parker var i likhet med sine CEO-kolleger i London på en pressekonferanse i Oneworld-alliansen, da gruppen feiret sitt 20-årsjubileum forrige uke. På spørsmål og trygghet omkring sin Qatar-motpart som  medeier i samme kinesiske flyselskap, fortalte Parker at han hadde «absolutt» ikke noe problem med det.

Qatar Helsinki lets celebrate

Qatars Airways aksjekjøp ble kunngjort i en periode med spenninger mellom Qatar Airways og American Airlines. Begge selskapene kranglet om forhold som involverte konkurranse og markedsadgang.
American Airlines er blant en gruppe amerikanske flyselskaper som tror Qatar Airways har mottatt urettmessige subsidier. Noe som har gjort det mulig å utvide sin flåte, og øke antall ruter som betjener det amerikanske markedet.

I 2017 betalte American Airlines (AA), verdens største flyselskap, 200 millioner amerikanske dollar for en aksjepost på 2,76 prosent andel i China Southern.

China Southern var tidligere medlem i SkyTeam-alliansen sammen med blant andre Air France og KLM. Selskapet forlot alliansen med virkning fra 1. januar 2019. Qatar er på sin side i konflikt med en rekke av alliansepartnerne i OneWorld, og selskapets konsernsjef har vært åpen for at Qatar kan komme til å forlate den alliansen.

Qatar eier 20 prosent av IAG, som er eierselskapet bak flyselskaper som British Airways, Aer Lingus og Iberia. Qatar eier også 9,9 prosent av Hongkong-selskapet Cathay Pacific, 49 prosent av Air Italy og er største aksjonær i Latam, som er Latin-Amerikas største flyselskap.