Nok en flyplass hindres drift grunnet ukjente droner i luften, denne gangen i Dubai, skriver Reuters etter at droneaktivitet satte fly på bakken fredag morgen. Stengt på grunn av droner.
Dubais flyplass er en hub for flyvninger til midtøsten og Asia, og er verdens meste travle flyplass for internasjonale avganger. I motsetning til London hvor Gatwick var stengt i over et døgn, ble aktiviteten gjenopptatt etter litt over 30 minutter.
Men bare minutter med forsinkelser skaper store ringvirkninger for en flyplass med 81,4 millioner reisende de siste 11 månedene i 2018, og en rekke kunder klager på sosiale medier over endeløse køer.
Om Dubai flyplass
Dubai internasjonale lufthavn (IATA: DXB) er en internasjonal flyplass for Dubai, den nest største byen i De forente arabiske emirater. Det er en viktig knutepunkt (flyplassnav) i Midtøsten, og er hovedflyplassen for Dubai. Den ligger i distriktet Al Garhoud, 4 km sørøst for Dubai. Flyplassen blir operert av departementet for sivil luftfart og er hjemmebase for Dubais internasjonale flyselskap Emirates og Emirates SkyCargo. Det er den største flyplasshubb i Midtøsten og Emirates håndterer rundt 60 prosent av passasjertrafikken og det utgjør rundt 38 prosent av all luftfart til flyplassen. Dubais flyplass er også base til lavpris-selskapet Flydubai. Per juli 2010 var det over 6000 ukentlige flyvninger operert av 130 flyselskaper til over 220 destinasjoner til alle kontinenter, unntatt Antarktis.
I 2010 håndterte DXB en rekord på 47,2 millioner passasjertrafikk, en økning på 15,4 prosent over skatteåret 2009. Det betyr at flyplassen er den 13. mest trafikkerte flyplass i verden med passasjertrafikk og den 4. mest travle flyplass i verden ved internasjonal passasjertrafikk. I tillegg til å være et viktig knutepunkt var flyplassen den 8. viktigste flyplass i verden for trafikk av lasttransport. Den håndterte 2,27 millioner tonn av lasttrafikk (cargo) i 2010, en oppgang på 17,8 prosent i forhold til året før.Det totale antallet med kommersiell luftfart var på 292 662 i 2010. Ved mai 2011 var DXB den 7. travleste flyplassen i verden for lasttrafikk, og den 12. travleste flyplassen i verden i henhold til passasjertrafikk. I 2015 ble det annonsert at flyplassen var den travleste i verden. Den røde linjen til Dubai Metro opererer to stasjoner ved henholdsvis terminal 1 og 3.
Kapasitet
Flyplassen utvides stadig, både trafikk- og kapasitetsmessig, grunnet Dubais betydning, og dens rolle som base for Emirates, med sitt omfattende og voksende rutenett over hele verden. DXB har 3 terminaler, terminal 3 ble åpnet for Emirates i 2008, den består av concourse A og B, førstnevnte åpnet tidlig i 2013 og kan håndtere mange Airbus A380 samtidig. En concourse D (terminal 1) stod ferdig i 2015.
Dubai internasjonale lufthavn ble i tillegg komplimentert av Al Maktoum internasjonale lufthavn (Dubai World Central International Airport), en ny lufthavn som åpnet for frakttrafikk i juni 2010, oktober 2013 for passasjerer. Foreløpig er DWC i startfasen av utbyggingen, og det synes usikkert hvordan de to flyplassene skal fordele trafikk mellom seg. Fraktrafikk har begynt å flytte til DWC. Lavprisselskaper synes også å vise interesse for flyplassen, mens Emirates kan komme til å forbli ved DXB.