Flyselskap

Singapore Airlines passasjer fant jeksel i flymaten

jeksel i flymaten

Det finnes mange reisende som ikke er spesielt glad i flymat. En passasjer om bord på et fly fra Wellington til Melbourne fant noe som nesten ødela måltidet for ham.

Ifølge passasjeren Mr. Bradley Button var objektet en tann. Basert på  bildet, synes objektet å ligne en tann – sannsynligvis en jeksel ut fra størrelse og farge.

jeksel i flymaten
Foto: Bradley Button via Herald Sun

Historien forteller at Mr. Button spiste risen i måltidet sitt da han kjente noe hardt, og hørte det knase. Etter å ha spyttet ut objektet så han at det var en tann. Da han kontaktet flybesetningen ble han fortalt at «objektet» måtte fjernes for testing og prøvde å overføre det som en liten stein. Mr. Button sa også nabo passasjeren hans trodde det var en tann.

jeksel i flymaten
Hendelsen skjedde hos Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines

Mr. Button meldte fra til Singapore Airlines som vil undersøke situasjonen og foreta en test av objektet passasjeren hadde funnet i sitt måltid. I tillegg mottok han et gavekort på $ 75AUD (ca. NOK 458) som han kunne benytte om bord på inflight duty-free med Singapore Airlines som plaster på såret.

Singapore Airlines gir følgende svar:

Vi undersøker for tiden denne hendelsen og har sendt objektet til analyse. Når resultatene av analysen foreligger, vil vi avgjøre hva det mest hensiktsmessige tiltaket er å foreta seg. Vi forventer at alle våre måltider skal oppfylle en gjennomgående høy standard, og vi er skuffet over denne oppdagelsen.

Singapore Airlines Pressemelding

Singapore Airlines er kjent for sin catering og om bord service. Dette er definitivt ikke noe man kan forvente fra Singapore Airlines, eller noe flyselskap for den saks skyld. Det er betydelige helseproblemer som kommer opp med denne typen oppdagelse. Passasjerer bør forvente å motta et kvalitetsmål, uavhengig av hvilken type rute de reiser på. Det er imidlertid noen faktorer som bør noteres for dette flyet.

Jeksel i flymaten – trolig lastet i Australia

SQ248 flyr ruten mellom  Wellington til Melbourne før flyet fortsetter videre til Singapore fra Melbourne. Mr. Button var på Fifth Freedom ruten mellom Wellington og Melbourne da han oppdaget fremmedlegemet i flymaten sin. Ifølge informasjon gitt  indikerer det at catering på denne ruten er blitt lastet i Melbourne. Derfor var dette et satellitt-kjøkken for Singapore Airlines ‘catering.

jeksel i flymaten
Singapore Airlines måltid. Foto: Singapore Airlines

På rutene ut fra Singapore jobber Singapore Airlines hardt for å opprettholde kvaliteten de er kjent for, da det er deres hjemme-flyplass. Når det gjelder Melbourne, er det imidlertid ikke alltid det strengeste målet på kvalitet som finnes i en hub-flyplass.

Når det er sagt, er det ikke urimelig å forvente en tilsvarende kvalitet uansett flyplass når man flyr på samme flyselskap. Noen må holdes ansvarlig for dette, uansett om dette er en menneskelig tann eller ikke. Mens ikke alle har råd til å betale for en førsteklasses billett, er det forventet at passasjerer får et måltid fri fra fremmedlegemer.