Kort- og mellomdistanse ruter utgjør ryggraden i SAS virksomhet. De senere årene har underleverandørene blitt en viktig brikke i SASs ruteplan.
Mot slutten av 2019 vil SAS motta den første av de åtte nye langdistanse-maskinene fra Airbus. Det markerer starten på utvidelse av den interkontinentale flåten, og en gylden mulighet til å styrke selskapets lang-rute strategi.
All ære til den interkontinentale produksjonen, men det er kort- og mellomdistanse rutene som utgjør ryggraden i SAS produksjon. Faktisk er det i Skandinavia og Europa at selskapet transporterer cirka 90 prosent av selskapets 30 millioner passasjerer.
Innleid kapasitet vanlig i USA
Amerikanske flyselskaper var pionerer til å ta i bruk underleverandører i sin ruteproduksjon. Det er en arbeidsform som nå vokser i Europa hvor det historisk har vært vanligere med wetlease i kortere eller lengre perioder. Dette er CityJet et godt eksempel på. Selskapet hadde tidligere 80 prosent egenproduksjon og 20 prosent på oppdrag for andre flyselskap. I dag driver selskapet 100 prosent på oppdrag for andre selskaper.
SAS sin produksjon har gjennomgått store endringer de siste årene. En voksende del av trafikken nå flyes av eksterne underleverandører på vegne av SAS. Regional Jet, Flybe og Cityjet har i dag 33 maskiner som til daglig flyr i SAS farger. En flåte som ved flere anledninger er blitt supplert med ekstra kapasitet fra blant annet Air Nostrum og JetTime.
I motsetning til blant andre, Lufthansa og KLM integrerer vi eksterne underleverandører i virksomheten. De leverer et SAS-produkt i henhold til vårt servicekonsept og standard. Det er en modell som andre europeiske flyselskaper følger nøye, og er en modell som vi tror vil utvikle seg i Europa.
Mikael Wångdahl, Vice President SAS Ekstern Produksjon til Flygtorget.se
Modellen som blir stadig tydeligere er at SAS har tre ben å stå på. SAS (SK), med den store basen sammen med SAS Irland (SAIL), som utfører flyvninger fra europeiske destinasjoner til Skandinavia, samt utvikling av fritidsmarkedet. Og den regionale plattformen hvor de eksterne underleverandørene er plassert, og som sikrer nærvær og frekvenser på de mindre destinasjonene.
– De tre forskjellige benene utfyller hverandre og bygger en meget bærekraftig strategi som vi er overbevist om å være en del av fremtiden, fortsetter Mikael Wångdahl.
Leier inn regional produksjon – leier ut til charter
Den regionale plattformen frakter årlig rundt fem millioner passasjerer. Det frigjør kapasiteten i SAS, som de senere årene har investert tungt i økt sesongmessig kapasitet i fritidsmarkedet. Dels til egne destinasjoner, og for andre med store kontrakter med blant annet charterselskapet Apollo. Det utgjør en stor forskjell fra tidligere år. Så sent som i 2012, var juli en klassisk måned med store tap for SAS. I dag er sommeren, og det betydelig større reisevolumet en avgjørende faktor for selskapets årsresultat.
De forskjellige årstidene krever forskjellige flytyper. SAS ville ikke kunne holde fast i en flåte som strekker seg fra ATR og CRJ til større Airbus. Tvert imot tilstreber selskapet en flåte med bare Airbus for kort- og mellomdistanse trafikk.