Flyplass Flyselskap

En av to langdistanseflyvninger er forsinket

langdistanseflyvninger er forsinket
Foto: Pixabay

 

En gjennomgang av flytrafikken til verdens ledende flyselskaper de siste to årene, viser at over halvparten av internasjonale langdistanseflyvninger er forsinket. Undersøkelsen konkluderer med at lavprisselskaper som Norwegian ikke klarer å levere på sine langruter.

I takt med at flyprisene går ned, reiser stadig flere nordmenn til fjerne destinasjoner i Asia, Afrika og på det amerikanske kontinent. Er du blant dem som planlegger en langdistanseflyvning i løpet av våren eller sommeren. Da er det imidlertid en betydelig risiko for at nettopp ditt fly blir forsinket eller kansellert.

En ny undersøkelse basert på internasjonal flydata gjennomført av erstatningsselskapet AirHelp, viser nemlig at de 75 mest punktlige flyselskapene i verden har stort forbedringspotensial på punktlighet på lange flyruter.

Undersøkelsen tar for seg rundt 4,4 millioner langdistanseflyvninger på over fem timer gjennomført fra begynnelsen av 2017 og frem til februar i år. Her avdekkes det at over halvparten av flyvningene (2,4 millioner) har opplevd kortere eller lengre flyforstyrrelser. Nær 3 av 5 flyreiser var kansellert eller forsinket over 15 minutter, noe som har rammet rundt 55 prosent av alle passasjerene i tidsrommet.

Legger til rette to av ti SAS gruser
Foto: Avinor

Nordiske flyselskaper kommer dårlig ut

Reisende med nordiske flyselskaper er statistisk sett blant dem som er mest utsatte for forsinkelser på langdistanse: Helt nede på en 35. plass på punktlighetslisten finner vi SAS, med en OT (On Time Performance) på kun 52,6 prosent. Det betyr at nesten halvparten av langdistanseflyvningene til SAS var forsinket i perioden. Deretter må vi ned på 50. plass for å finne Norwegian, som kan vise til en OT på bare 48,4 prosent. Kun Finnair presterer dårligere i Norden, med en OT på 45 prosent.

De beste er ikke europeiske

Det beste flyselskapet i undersøkelsen er Hong Kong Airlines, med en punktlighet på hele 83,6 prosent på sine langdistanseruter. På andreplass kommer Kenya Airlines med 71,9 prosent, mens Singapore Airlines ligger på tredjeplass med 67 prosent OT.
Europeiske flyselskaper sliter med sine langdistanseflyvninger og er ikke representert blant de 10 beste på listen. Iberia er nummer 11 med knapt to av tre fly på tidsskjema – eller 64 prosent punktlighet.

Landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson, mener tallene er urovekkende.

Globalt sett har flypassasjerer fått oppleve et høyt antall forsinkelser på langdistanse de siste årene. Spesielt Europeiske og Nordiske flyselskap gjør det dårlig her, noe som både er uventet og lite tilfredsstillende for norske passasjerer.