Kinesiske luftfartsmyndigheter (CAAC) krever at samtlige kinesiske flyselskaper setter sine Boeing 737 Max på bakken.
Flyforbudet gjelder i overkant av hundre fly fra 14 selskaper og kommer som reaksjon på ulykken i Etiopia søndag morgen. Samtlige 157 om bord omkom da et Boeing 737 Max-8 fra Ethiopian Airlines, ET302, styrtet like etter avgang på vei fra Addis Abeba til Nairobi.
Lion Air Indonesia
Dette er det andre fatale havariet med den nye 737-MAX. 29.oktober2018 omkom alle om bord da et 737-8 fra Lion Air styrtet i Indonesia.
I lys av at begge havariene har skjedd med nylig leverte 737-8 MAX-fly og at de begge skjedde i avgangsfasen, har de visse likheter.
CAAC.
Flyforbudet gjelder fra mandag klokka 09 lokal tid og vil først oppheves etter at CAAC har fått tilfredsstillende forsikringer fra amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) og produsenten Boeing om flysikkerhetstiltakene
Også Ethiopian Airlines har satt resten av 737 MAX-flåten på bakken, det vil si fire fly. Selskapet skriver at de ennå ikke kjenner årsaken til ulykken, men at de gjør dette som et føre var-tiltak. De har tidligere opplyst at det ikke ble funnet noen feil under vedlikeholds sjekken før avgang søndag.
Også Cayman Airways var tidlig ute med å sette sine to 737 MAX på bakken. Det samme har Royal Maroc gjort med sitt ene fly. Mandag kveld, lokal tid, varslet indonesiske luftfartsmyndigheter at alle landets 737 Max må undersøkes før de kan fly igjen. Dette gjelder ti fly fra Lion Air og ett fly hos Garuda. Til sammen betyr dette at nærmere en tredel av den globale 737 MAX flåten stod parkert på bakken mandag.
Snute-ned – teknisk feil ?
Ulykkesflyet, registrert som ET-AVJ, ble levert fra fabrikken 15. november i fjor. Selv om det er for tidlig å si hva som var den utløsende årsaken til ulykken, er det flere likheter med Lion Air-ulykken i oktober.
Også ET302 skal ha meldt fra om kontrollproblemer like etter avgang og bedt om å få snu. Det tok av klokka 08.38 og styrtet seks minutter senere. Flightradar 24-data indikerer at også det etiopiske flyet hadde ustabil vertikal hastighet fra første stund. Det var god sikt og stabilt vær i området.
Mandag formiddag meldte flyselskapet at både ferdsskriveren og taleregistratoren er funnet.
Norwegian flyr fortsatt Max
Foreløpig er det Ethiopian Airlines, alle kinesiske selskaper og Cayman Airways som nå har besluttet å fly 737 MAX.
MAX er fjerde generasjon B737 og det første eksemplaret ble rullet ut av fabrikken Seattle tirsdag 8. desember 2015. Testflyet «Spirit of Renton», oppkalt etter fabrikkens tilholdssted, fløy første gang 29. januar i 2016. MAX ble satt i drift hos de første flyselskapene i 2017, og det er så langt levert cirka 350 eksemplarer.
Blant brukerne av de nyeste 737-flyene er Norwegian som så langt har mottatt 18 B737 MAX 8. Disse er fordelt på Norwegian Air International (9), Norwegian Air Shuttle (6) og Norwegian Air Sweden (3).
Alle våre 737 MAX 8-fly flyr som normalt. Vi er som alltid i tett dialog med Boeing, og forholder oss til deres anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjerer kommer alltid først.
Tomas Hesthammer, flygesjef hos Norwegian i en uttalelse, ifølge E24.