Flyselskap

Hils på Birk Viking – flyet som skal erstatte LN RKP

Birk Viking
Det går mot slutten i SAS flåten fro LN-RKP. Foto: SAS

Vi har tidligere skrevet om at LN-RKPs dager synger på siste verset i SAS-flåten.  I dag kunne vi via Twitter-kontoen @a350blog for første gang stifte bekjentskap med arvtageren. Ta vel i mot Birk Viking som skal leveres til selskapet i siste halvdel av mai 2019. Det er nettstedet Check-in.dk som først omtalte saken.

LN-RKP ble levert pent-brukt fra LAN Chile, som igjen hadde overtatt maskinen fra Air Canada, hvor den hadde fløyet siden leveransen i mars 1997. Etter en lang forsinkelse inngikk den i SAS sin flåte fra 29. oktober 2013. Det var fornuftig å få på plass en «reserve» maskin da de øvrige langdistanse maskinene var på vei til store C-sjekker.

Birk Viking
Fra hjemmesiden https://aibfamily.flights

 

SAS arbeider med en kontinuerlig fornyelse av flåten. I løpet av sen-høsten 2019, vil den første A350-900 maskinen bli levert til selskapet. Det gjenstår leveranse av en Airbus A330-300 enhanced, og den ble første gang «spottet» i luftegården hos Airbus i Toulouse mandag 18. mars 2019.

SAS Birk Viking
SAS Airbus A330-300E. Foto fra Twitter konto: @A350blog

 

Airbus A330-300 vil i likhet med samtlige fly i SAS flåten bli gitt norrøne Viking navn, og denne gangen var det Birk Viking. Birk er det danske ordet for Bjørk, og var ett ordinært navn for menn under vikingtiden. Det nye A330-flyet har fått produksjonsnummer MSN1928, og vil bli testet i de kommende månedene med registreringen F-WWCE.

SAS
Foto: Airbus

A350-900 leveres i 2019

I løpet av siste del av 2019  vil den første av i alt åtte nye A350-900 bli levert, og satt i langrute-trafikk.  I tillegg har SAS kunngjort at de vil lease tre A321LR for å styrke langrute satsningen.

De ser ut til at 6. juni blir den siste dagen i flåten for LN-RKP. Uten en fullført C-sjekk er det et flyforbud etter den datoen og før det må det avgjøres om hva som skal skje. For tiden er det ingen klar melding, men de fleste peker på en demontering der verdifulle deler blir resirkulert. Motoren har livscykler igjen, og blant annet landingsutstyr, APU, noen avionikk og andre deler kan tjene som reservedeler for både A340 og A330.

%d bloggere liker dette: