American Airlines-piloter er valgt til å teste en programvare oppdatering på Boeing 737 MAX. Oppdateringen kommer etter to fatale havarier. Testene skal finne sted ved Boeings anlegg ved Renton i staten Washington.
Verdens Boeing 737 MAX-flåte er for tiden satt på bakken etter to fatale ulykker. Boeing arbeider på spreng med en programvareoppdatering av systemet. Mens American Airlines sender piloter for å gå igjennom programvareoppdateringene, sender representanter for Southwest Airlines og United Airlines ikke flyvende personell.
Vesentlige feil i programvaren
Boeing 737 MAX er utstyrt med vesentlig større motorer enn sin forgjenger (Boeing 737-800). Motorene er plassert lengre fremme og høyere enn tidligere modeller av 737. Det har medført at flyets fly-egenskaper har endret seg. Boeing introduserte MCAS-systemet for å bøte for dette. MCAS står for Maneuvering Characteristics Augmentation System.
Programvaren, som kalles MCAS, mistenkes for å ha spilt en rolle i forkant av ulykkene ved å tvinge flyenes nese nedover dersom en sensor registrerer at flyets vinkel i luften er for steil.
Årsaken til at flyene styrtet rett etter avgang, er ikke fastslått med sikkerhet, men mye tyder på feil ved datasystemet eller sensorer.
Når det såkalte MCAS-systemet oppdager at flyet steiler faretruende, sørger det automatisk for å tvinge nesa på flyet nedover. Dette kan ha skjedd ved en feil i de to ulykkene, med flyselskapet Lion Air i Indonesia 29. oktober og Ethiopian Airlines i Etiopia 10. mars.
MCAS-systemet er utformet utelukkende for å trimme nesen ned hvis flyet stanser. Det ser imidlertid ut til at i visse situasjoner, kan dette systemet feilaktig aktiveres med katastrofale konsekvenser. Som sådan jobber Boeing med en løsning på programvaren som regulerer MCAS-systemet. Denne programvareløsningen må imidlertid godkjennes av FAA før den blir rullet ut.
Har krevd 346 dødsfall
Feilen som kan bli korrigert av programvare-oppgraderingen antas å ha krevd 346 dødsfall over to store ulykker. Den første var det tragiske tapet av Lion Air-fly 610 i slutten av oktober. 189 liv gikk tapt i denne første hendelsen, uten overlevende. Den andre hendelsen førte virkelig hjemmet til programvarenes omfang. 10. mars ble ytterligere 157 liv tapt da et etiopisk fly krasjet under lignende omstendigheter.
Etter den andre hendelsen begynte flyselskapene og luftfartsmyndighetene over hele verden å miste Boeing 737 MAX. Dette ble en global jording da FAA og Boeing endelig bøyde seg til globalt og offentligt press den 13. mars.
Programvare oppdatering på Boeing 737 MAX
Hver dag Boeing 737 MAX blir stående på bakken koster Boeing og flyselskapene over hele verden store summer. Det ser ut til at programvareoppdateringen nå er nesten fullført.
Representanter fra tre store flyselskaper møtes for øyeblikket med Boeing for å se gjennom endringene. Mens Southwest og United har sendt pilot- og treningslag. American Airlines sender også to piloter til Renton. Dette vil bestå av en fagforening, og en pilot fra amerikansk ledelse. Disse pilotene vil teste programvarerettingen i en av Boeings 737 MAX-simulatorer. Det er for tiden bare 9 Boeing 737 MAX-simulatorer i bruk globalt