Flyselskap

Når kan vi vente Boeing 737 MAX på vingene igjen ?

på vingene igjen
Foto: Boeing

 

Boeing 737 MAX ble satt på bakken tidligere denne måneden. Siden den dagen er det store spørsmålet «Når skal flyet på vingene igjen?». 

Det har nå gått nesten tre uker siden at Ethiopian Airlines-ulykken tok 157 liv da den styret i bakken bare 6 minutter etter take-off. Kina var det første landet til å innføre forbudt mot flytypen, varte til 13. mars før USA innførte forbud mot MAX fra å fly. Denne handlingen ble endelig annonsert av president Trump i et ganske uvanlig trekk.

Cockpit om bord i en Boeing 737 MAX. Foto: Boeing

Anti-steile system oppdatering

Mens vi venter på de offisielle resultatene av undersøkelser i de to ulykkene, virker det som om noen fakta er godt etablert. Det ser ut som om begge ulykker var forårsaket av flyets anti-stall system. Flyet har et ekstra MCAS-system på grunn av utformingen.

Mistanken ble raskt rettet mot flyets programvare som skal hindre at flyet steiler, og flyets ferdskriver og taleregistrator er sendt til Frankrike der den franske flyhavarikommisjonen analyserer innholdet.

I oktober i fjor mistet 189 mennesker livet da et fly av samme modell tilhørende selskapet Lion Air styrtet i Indonesia på grunn av feil med anti-steile-systemet.

Når skal 737 MAX fly igjen?

Det er for øyeblikket stor usikkerhet i bransjen når Boeing 737 MAX vil fly igjen. Mens American Airlines-piloter tester ut programvareløsningen i Boeings simulatorer, må mye mer fortsatt gjøres. For det første må produsenten overbevise FAA om at løsningen har løst problemet. Deretter må den overbevise andre organer, inkludert EASA.

Etter å ha overbevist luftfartsmyndighetene om at flyet er trygt, vil produsenten da måtte overbevise flyselskapene om at flyet igjen er trygt. Vi vet at flyselskapene ikke bare handler på myndighetens ordre, så mange jordet flyet før deres respektive luftfartsmyndighet. Til slutt må Boeing overbevise offentligheten om at flyet er trygt å fly.

Air Canada har innstilt alle ruter med Boeing MAX frem til 1. juli 2019. Foto: Air Canada.

Hva tenker flyselskapene ?

Det er ingen klar konsensus om når Boeing 737 MAX vil fly igjen basert på  flyselskapene. Det virker imidlertid som om noen flyselskaper vurderer å bruke flyet fra juli. Air Canada har allerede fjernet flyet fra ruteplanen 1. juli, mens TUI har ordnet erstatninger frem til til midten av juli. TUI fortalte Independent at selskapet legger  «betydelig usikkerhet til når 737 MAX kommer tilbake i drift».

Norwegian og TUI må leie fly

Alle Norwegians fly står på bakken. En del av dem skal erstattes av andre fly i flåten, blant annet 787 Dreamliner-fly. Resten – mellom fem og ti fly – må leies inn med mannskap fra andre aktører.

Det er også TUIs plan. Selskapet planlegger å leie inn fly og sier at det, sammen med høyere drivstoffkostnader knyttet til innleie, er hovedårsakene til at driftsresultatet ventes å bli negativt påvirket med 200 millioner euro. Det gir en smell på 1,9 milliarder kroner på grunn av de 15 flyene.