Det etiopiske flyselskapet frikjenner sine egne piloter og legger skylden på Boeing for dødsulykken, der 157 mennesker døde.
Pilotene på det etiopiske ulykkesflyet av typen Boeing 737 MAX 8 klarte ikke å korrigere at flyets nese hele tiden vendte nedover, sier Etiopias transportminister Dagmawit Moges.
Hun presenterte torsdag den foreløpige granskingsrapporten etter ulykken i mars.
Moges sier at pilotene og mannskapet fulgte prosedyrene til punkt og prikke, men at de ikke klarte å få kontroll over flyet. Mannskapet gjorde alle de grep som er anbefalt av produsenten, heter det.
Pilotene var ikke skyld i ulykken
Mannskapet hadde alle lisenser og kvalifikasjoner for å gjennomføre flygningen. Det anbefales at flyets kontrollsystem gås over av produsenten, sa transportministeren.
Sjefen for flyselskapet sier at hele mannskapet opptrådte ytterst profesjonelt under ekstremt vanskelige forhold.
– Vi er stolt over at våre piloter fulgte nødprosedyrene, slik de skulle, sier administrerende direktør Tewolde GebreMariam.
Om selskapet
Siden det første flyet tok av 8. april 1946 har Ethiopian vært en pioner innenfor afrikansk luftfart. Ethiopian er det raskest voksende og mest lønnsomme flyselskapet i Afrika.
Ethiopian har også den yngste flåten i Afrika. Flåten inkluderer ultramoderne og miljøvennlige fly med en gjennomsnittsalder på mindre enn fem år.
Selskapet flyr til mer enn 90 internasjonale destinasjoner på fem kontinenter, 56 av disse er i Afrika.
Flyselskapet ble medlem i Star Alliance, verdens største luftfartsallianse, i desember 2011. En av fordelene med medlemskapet er at selskapets passasjerer får tilgang på 18 450 daglige avganger og 1300 destinasjoner i 190 land.