Flyselskap

SAS vurderer ytterligere Airbus A321LR maskiner

 

A321 Long Range Solid mars måned SAS vurderer ytterligere
Foto / Illustrasjon: SAS

Om ett år blir den første Airbus A321LR levert til SAS sin flåte. Dette betyr at arbeidet med å plassere det i flyprogrammet er svært aktuelt og bør være klart før sommeren. SAS mener allerede at det er en «perfekt maskin for Skandinavia» og tre fly kan bety flere.

Det begynner å falle sammen med introduksjonen av Airbus A321LR i SAS flåte. Den første maskinen vil bli levert i løpet av første halvår i 2020, og blir satt i trafikk fra juni 2020. Så følger et annet fly, som vi bli innfaset akkurat i tide for å starte vintersesongen neste år og endelig en tredjedel tidlig 2021.

Men allerede de fleste poengene indikerer at det vil være flere fly av modellen i SAS flåte.

Det er en fantastisk maskin, perfekt for skandinaviske forhold. Vi sliter tidvis med å fylle langrutene fra Oslo og noen ganger Stockholm.

Aron Backström, Head of Europe South and Intercont, Network at SAS – Scandinavian Airlines til Flygtorget.

SAS vurderer ytterligere A321LR

Det første flyet er ennå ikke planlagt i ruteprogrammet, men forberedelsene er i gang og forventes kunngjort innen kort tid. Det handler hovedsakelig om hvilke destinasjoner som er best egnet for maskinen. Utvalget er delvis avhengig av hvilken kabin konfigurasjon SAS velger, to eller tre klasser. Ifølge Airbus har en A321LR med to klasser ombord kapasiteten til å fly 7.400 kilometer, og med den radaren kommer et mulig linjenett opp.

Foto: Airbus

Dette gir oss muligheten til å nå 30 prosent av det interkontinentale markedet, sier Aron Backström.

Det betyr det nordøstlige USA og Canada, et av SAS viktigste markeder og byer som Washington, Boston, Toronto og selvfølgelig New York, destinasjonen som en rekke mellomstore skandinaviske flyplasser ber om. Muligheten til å fly øst også, til Delhi og Mumbai åpnes også. Det er en utvikling som Finnair også studerer med sikte på å sette inn sin egen A321 på enkelte kinesiske destinasjoner. Midt-Østen er også en del av planleggingen, men det vil knapt bli satt på den nye linjen til Beirut.

For det første har vår Airbus A320neo kapasitet til å fly dit og delvis er det et klart feriemål. A321LR vil flyruter med Business Class etterspørsel.

Avhengig av hvordan ruteprogrammet blir utformet, kan den første maskinen allerede legge til et par helt nye destinasjoner til SAS langruter nettverk. Det kan være langruter fra for eksempel Göteborg og Billund, men like bra om å knytte mindre byer i USA og Asia til de tre store store flyplassene i Skandinavia