Konsernsjefen sier at han er dypt bekymret over at pilot-streiken ikke er løst og advarer mot kostnadseksplosjon hvis kravene innfris. 504 avganger innstilles onsdag.
SAS beklager dypt at kundene rammes av pilotstreiken, og melder om at 504 avganger i hele Skandinavia innstilles 1. mai, og 47.000 reisende rammes.
Jeg er dypt bekymret over at pilotforeningenes streik ikke er løst, men fortsetter å ramme våre kunder.
Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS ifølge en melding.
– Konsekvensene er alvorlige for alle reisende, for samfunnet og til og med for våre medarbeidere som jobber døgnet rundt for å hjelpe kundene, legger han til.
Tidligere har analytikere regnet med at SAS vil tape opptil 100 millioner svenske kroner per dag streiken vedvarer, noe som gir en regning på opp mot en halv milliard svenske kroner så langt.
SAS innstiller 504 avganger onsdag
SAS opplyser tirsdag at 504 avganger bli innstilt onsdag, og at 47.583 passasjerer blir rammet. Onsdagen blir den sjette dagen pilotene i flyselskapet streiker med krav om bedre lønn og en bedre og mer forutsigbar arbeidstid.
I denne perioden er til sammen 3.306 flyginger kansellert og 326.917 passasjerer rammet. I samme periode har nesten hver tiende krone av SAS’ aksjekurs på Oslo Børs forduftet, viser utviklingen slik den var tidlig tirsdag ettermiddag. Samlet hadde markedsverdien til selskapet falt med et tresifret millionbeløp til 4,85 milliarder kroner tirsdag morgen, ifølge Ritzau. Hver dag taper selskapet mellom 50 og 100 millioner kroner på streiken, ifølge anslag fra forskjellige meglerhus.
NHO Luftfart mener streiken må ta slutt «i løpet av få dager» på grunn av de enorme kostnadene.
Selskapet blør og taper enorme beløp, mange tusen passasjerer står på bakken hver dag og næringslivet får et dårligere tilbud.
Torbjørn Lothe, administrerende direktør i LHO Luftfart til Aftenbladet.
Enorme kostnader
Professor og ekspert lufarts-økonomi, Frode Steen ved Norges Handelshøyskole, mener at det virker som om pilotene ikke har tatt helt innover seg hvilke konsekvenser streiken får.
SAS kan ikke overleve med så veldig mye høyere kostnader på sikt. Dersom pilotene skal få gjennom disse kravene, har ikke selskapet kapasitet til å opprettholde konkurransekraft. Pilotene sager rett og slett av grenen de sitter på. Det er veldig rart, men det virker ikke som om pilotene ser totalbildet.
Frode Steen til TV 2.
Han mener at dersom man tar pilotenes krav helt ut er det snakk om svært mye penger for SAS.
– Kravene går jo ikke bare på lønn, hos piloter som har en gjennomsnittslønn på over en million kroner. Kravene går også på medbestemmelsesrett om hvordan man drifter et selskap, sier Steen.
Kan være kroken på døren
Anslagene gir ingen nøyaktig fasit, og har variert mellom meglerhus, men de illustrerer at streiken kan få store finansielle konsekvenser for et flyselskap som nå har begynt å tjene penger igjen etter flere tøffe år.
- Fra meglerhuset til DNB er estimatet at streiken kan koste 75 til 100 millioner svenske kroner per dag. Fem dager med kanselleringer, som SAS nå har varslet, vil med det utgangspunktet beløpe seg til 375 til 500 millioner svenske kroner (342 til 456 millioner norske kroner).
- I danske Sydbank er det regnet på tapte inntekter. Anslaget her er at selskapet taper inntekter på mellom 60 og 80 millioner svenske kroner for hver dag flyene står på bakken, opplyste analysesjef Jacob Pedersen fredag.
14 til 15 dager med streik vil være nok til å spise opp hele årets antatte overskudd i SAS, ifølge analytikernes regnestykker.
SAS har flagget ut 1/3 av jobbene. Derfor går 1/ 3 av flyene. Nå ønsker SAS muligheten til å flagge ut resten. Derfor er det streik.