I en ny undersøkelse svarer annenhver nordmann at de kun flyr når det er absolutt nødvendig, og nesten halvparten kan tenke seg å betale mer for en flybillett med et flyselskap som investerer i redusert miljøpåvirkning. Dette viser flyselskapet KLMs årlige bærekraftundersøkelse, som kartlegger skandinavers holdninger til fly og bærekraft.
Dette er tredje året på rad at KLM gjennomfører sin skandinaviske bærekraftsundersøkelse. I løpet av disse årene har bærekraft innenfor luftfart og transport blitt et stadig mer diskutert tema. Nå svarer annenhver nordmann at de kun flyr dersom det er nødvendig.
82 prosent vil vurdere å fly mer miljøvennlig
Årets undersøkelse viser også at så mange som 82 prosent kan forestille seg å velge å fly med et flyselskap som investerer i redusert miljøpåvirkning, og 42 prosent av disse svarer «ja» på spørsmål om de ville betalt mer for en flybillett fra et slikt flyselskap.
Dette viser at våre kunder er både oppleste på, og interessert i, luftfartens utfordringer i dag. Som et globalt flyselskap er KLM dedikert til å finne løsninger for en mer bærekraftig flytur. Økt tilgang til biodrivstoff i Norden er et av mange tiltak vi jobber for.
Paul Terstegge, nord-Europeisk sjef for Air France-KLM.
De med størst sannsynlighet for å velge et flyselskap som investerer i redusert miljøpåvirkning er 18-29 åringene (41 prosent), men de er ikke like villige til å betale en høyere pris for flybilletten. I stedet er det i aldersgruppen 30-49 år som er mest villige til å betale mer for en billett med et grønnere flyselskap. Hver annen respondent i alderen 30-49 kan forestille seg å betale mer, mens tallet for den yngste gruppen er 35 prosent.
Om undersøkelsen – Annenhver nordmann
Undersøkelsen ble utført av Ipsos på vegne av KLM i slutten av desember 2018. Den ble gjennomført som en nettundersøkelse og består av et representativt utvalg på 1000 personer som bor i Norge i alderen 18-65 år. For å se figurene fra undersøkelsen, se vedlegg lenger ned.
Hvordan resonnerer du rundt din flyreise? Du kan velge tre alternativer
Totalt | 2018 |
Jag flyr bare når jeg absolutt må | 48% |
Jag flyr fordi det er billig | 20% |
Jag flyr for å spare tid | 62% |
Jag flyr fordi det er komfortabelt | 31% |
Jag flyr ikke | 3% |
Annen anledning | 9% |
Vet ikke | 2% |
2) Hva innebærer en bærekraftig flyreise for deg?
Totalt | 2018 |
Å fly med biodrivstoff | 16% |
Elektrifisering | 9% |
Klimavennlige måltider | 1% |
Fullt utnyttet kabinekapsitet (fullbookede flyreiser) | 20% |
Klimakompensasjonsprosjekt | 5% |
Drivstoffeffektive fly | 29% |
Annet | 1% |
Vet ikke | 19% |
Om KLM
I 100 år har KLM Royal Dutch Airlines vært en pioner innenfor flyindustrien, og er i dag verdens eldste flyselskap som fortsatt flyr under sitt opprinnelige navn. I 2018 fløy KLM 34,1 millioner passasjerer til 162 destinasjoner verden over. I Norden flyr KLM til og fra 15 destinasjoner i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Flåten omfatter 214 fly og flyselskapet har over 33 000 ansatte. KLM-konsernet består av KLM Cityshopper, Transavia og Martinair. KLM er også medlem i global SkyTeam Alliance, som består av 20 flyselskaper, og ett nettverk som strekker seg over 1 063 destinasjoner i 173 land.
KLM har i 14 år vært topprangerte av Dow Jones Sustainability Index, som er den ledende indeksen for å måle bærekraftige foretak. Som eneste europeiske selskap flyr KLM daglig interkontinentalt med en biodrivstoff-blanding. KLM står også for omtrent halvparten av innkjøpene av biodrivstoff på markedet, og var det første flyselskapet som fløy med biodrivstoff under en kommersiell flyreise.