SAS og Airbus har signert en felles intensjonsavtale for å forske på utvikling og innføring av elektrisk drevne fly. Det er første gang et flyselskap samarbeider med en flyprodusent med sikte på innføring av hybrid- og elfly til kommersielt bruk i stor skala.
Samarbeidet innebærer et felles forskningsprosjekt for å bygge kunnskap om muligheter og utfordringer knyttet til drift og infrastruktur ved innføring av hybrid- og elfly i kommersiell trafikk i stor skala.
Vi er stolte over vårt ambisiøse arbeid med bærekraftige flygninger, og glade for at Airbus har valgt SAS som samarbeidspartner i dette fremtidige prosjektet som har potensiale til å revolusjonere skadelige utslipp fra fly.
Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.
SAS og Airbus
SAS har jobbet for reduserte utslipp og mer bærekraftige flyvninger i flere tiår. Målet er å redusere utslippene med 25 prosent, gjennom å modernisere flåten og øke bruken av biodrivstoff til et omfang som tilsvarer alle innenriksflygninger i Norge, Sverige og Danmark innen 2030. SAS ser elektriske fly som neste skritt etter dagens teknologi.
– Det er en god nyhet for Airbus at SAS vil bidra med sin omfattende kunnskap og være med på reisen mot fremtidens fly innen el- og hybridteknologi, sier Grazia Vittadini, teknologidirektør for Airbus.
Samarbeidet tar også sikte på å trekke inn en leverandør av fornybar energi for å sikre faktiske nullutslipp.
Om Airbus
Airbus SE er en europeisk produsent av passasjer- og militærfly, helikoptere, innretninger innen romfart og diverse forsvarsutstyr, blant annet raketter samt radarutstyr.
Selskapet har virksomhet med produksjon i Spania, Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Finland. Selskapet ble stiftet 10. juli 2000 som European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). Selskapet endret navn til Airbus Group i 2014.
Airbus-produksjonen startet med A300, verdens første to-motors fly med to midtganger. En kortere variant er kjent som A310. A320 vakte oppsikt med sitt innovative fly-by-wire kontrollsystem. A320 ble en stor kommersiell suksess. A318 og A319 er kortere utgaver. Av sistnevnte er enkelte under bygging for det eksklusive business-jet markedet (Airbus Corporate Jet). En forlenget versjon kalt A321 er konkurransedyktig i forhold til de siste utgavene av Boeing 737.