1. juni 1939 markerer begynnelsen på rutefly mellom Europa og Norge. Første flyvningen var med KLM, og gikk fra Amsterdam via Kjevik til Fornebu. Ruten er dermed den eldste i historien til internasjonal luftfart i Norge.
KLM feirer i år sitt 100 års jubileum på verdensbasis, og er verden eldste flyselskap som fremdeles opererer under sitt originale navn. 80 år etter oppstarten flyr KLM fortsatt til både Kjevik og Oslo, i tillegg til fem andre destinasjoner i Norge.
Den nyetablerte ruten ble satt på vent på grunn av vinteren i 1939, men startet så opp igjen på våren 1940. Senere ble det et opphold grunnet andre verdenskrig før ruten igjen fortsatte.
Viktig for lokalt næringsliv
Etter åtte tiår med KLM i Norge kan Halvor Gløersen, salgsdirektør i Air France og KLM, fortelle at Norge har blitt et viktig marked for KLM.
Når vi lanserer nye produkter gjør vi det som regel først i Skandinavia, og da spesielt i Norge. Dette gjelder også når KLM introduserer nye ruter.
I 2019 har KLM rundt 20 avganger fra Kristiansand Lufthavn, Kjevik til Amsterdam i uken. For Oslo Lufthavn er dette i overkant av 40 ukentlige reiser.
– Spesielt for næringslivet opplever vi at det å kunne reise direkte til Europa, uten å behøve å reise via Gardermoen, som veldig viktig, avslutter Gløersen.
Om KLM – Rutefly i Europa
I 100 år har KLM Royal Dutch Airlines vært en pioner innenfor flyindustrien. I dag verdens eldste flyselskap som fortsatt flyr under sitt opprinnelige navn. I 2018 fløy KLM 34,1 millioner passasjerer til 162 destinasjoner verden over. I Norden flyr KLM til og fra 15 destinasjoner i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Flåten omfatter 214 fly og flyselskapet har over 33 000 ansatte. KLM-konsernet består av KLM Cityshopper, Transavia og Martinair. KLM er også medlem i global SkyTeam Alliance, som består av 20 flyselskaper, og ett nettverk som strekker seg over 1 063 destinasjoner i 173 land.
KLM har i 14 år vært topprangerte av Dow Jones Sustainability Index, som er den ledende indeksen for å måle bærekraftige foretak. Som eneste europeiske selskap flyr KLM daglig interkontinentalt med en biodrivstoff-blanding. KLM står også for omtrent halvparten av innkjøpene av biodrivstoff på markedet, og var det første flyselskapet som fløy med biodrivstoff under en kommersiell flyreise.
Hei
Fin artikkel, men det var Deutsche Luft Hansa, som åpnet den første internasjonale flyrute til Norge. I juli 1927 startet det tyske selskapet en rute mellom Stettin, København, Göteborg og Oslo med Dornier Wal.