Flyselskap

Rutefly i Europa i over 80 år

rutefly i Europa

1. juni 1939 markerer begynnelsen på rutefly mellom Europa og Norge. Første flyvningen var med KLM, og gikk fra Amsterdam via Kjevik til Fornebu. Ruten er dermed den eldste i historien til internasjonal luftfart i Norge.

KLM feirer i år sitt 100 års jubileum på verdensbasis, og er verden eldste flyselskap som fremdeles opererer under sitt originale navn. 80 år etter oppstarten flyr KLM fortsatt til både Kjevik og Oslo, i tillegg til fem andre destinasjoner i Norge.

Den nyetablerte ruten ble satt på vent på grunn av vinteren i 1939, men startet så opp igjen på våren 1940. Senere ble det et opphold grunnet andre verdenskrig før ruten igjen fortsatte.

Viktig for lokalt næringsliv

Etter åtte tiår med KLM i Norge kan Halvor Gløersen, salgsdirektør i Air France og KLM, fortelle at Norge har blitt et viktig marked for KLM.

 Når vi lanserer nye produkter gjør vi det som regel først i Skandinavia, og da spesielt i Norge. Dette gjelder også når KLM introduserer nye ruter.

I 2019 har KLM rundt 20 avganger fra Kristiansand Lufthavn, Kjevik til Amsterdam i uken. For Oslo Lufthavn er dette i overkant av 40 ukentlige reiser.

– Spesielt for næringslivet opplever vi at det å kunne reise direkte til Europa, uten å behøve å reise via Gardermoen, som veldig viktig, avslutter Gløersen.

Om KLM – Rutefly i Europa

I 100 år har KLM Royal Dutch Airlines vært en pioner innenfor flyindustrien. I dag verdens eldste flyselskap som fortsatt flyr under sitt opprinnelige navn. I 2018 fløy KLM 34,1 millioner passasjerer til 162 destinasjoner verden over. I Norden flyr KLM til og fra 15 destinasjoner i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Flåten omfatter 214 fly og flyselskapet har over 33 000 ansatte. KLM-konsernet består av KLM Cityshopper, Transavia og Martinair. KLM er også medlem i global SkyTeam Alliance, som består av 20 flyselskaper, og ett nettverk som strekker seg over 1 063 destinasjoner i 173 land.

KLM har i 14 år vært topprangerte av Dow Jones Sustainability Index, som er den ledende indeksen for å måle bærekraftige foretak. Som eneste europeiske selskap flyr KLM daglig interkontinentalt med en biodrivstoff-blanding. KLM står også for omtrent halvparten av innkjøpene av biodrivstoff på markedet, og var det første flyselskapet som fløy med biodrivstoff under en kommersiell flyreise.

1 comment

  1. Hei
    Fin artikkel, men det var Deutsche Luft Hansa, som åpnet den første internasjonale flyrute til Norge. I juli 1927 startet det tyske selskapet en rute mellom Stettin, København, Göteborg og Oslo med Dornier Wal.

Comments are closed.