Et sjeldent syn ? Old school vs. new school ?? Anthony Sandbæk har klart å forevige begge flymaskinene på et og samme bilde.
LN-RKP skal veldig snart pensjoneres. Arvtageren Birk Viking ble levert fra Toulousse forrige uke og skal erstatte den gamle arbeidshesten som kom inn «bakvegen» i SAS flåten fra LAN Chile. The beauty and the beast er kanskje en hard sammenligning ? Jeg har allerede mottatt bekymringsmeldinger fra lesere som kommer til å savne LN-RKP.
Nå venter vi på nødvendige sertifiseringer før Birk Viking settes inn i trafikk på USA og Kina.
Beauty and the beast
Skjønnheten og udyret er tittelen på en fransk eventyrfortelling utgitt i 1740. Den handler i grove trekk om en jente som tvinges til å bo hos et monster, som egentlig er en forhekset prins. Familien prøver å hindre henne i å være sammen med beistet. Men jenta lærer seg å elske ham, og bryter dermed forhekselsen. Fortellingen er en variant som finnes i mange versjoner gjennom historien, men ble i denne formen skrevet av Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve, og ble videre kjent i en versjon av Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont.
A350-900 leveres i 2019
I løpet av siste del av 2019 vil den første av i alt åtte nye A350-900 bli levert, og satt i langrute-trafikk. I tillegg har SAS kunngjort at de vil lease tre A321LR for å styrke langrute satsningen.
For tiden er det ingen klar melding, men de fleste peker på en demontering der verdifulle deler blir resirkulert. Motoren har livscykler igjen, og blant annet landingsutstyr, APU, noen avionikk og andre deler kan tjene som reservedeler for både A340 og A330.