På grunn av nye forskrifter innen Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), innfører SAS en midlertidig betalingsløsning ombord i begynnelsen av september.
Inntil et fast betalingssystem er på plass, har SAS sammen med åtte andre flyselskaper utviklet en midlertidig rutine som dessverre kommer med en rekke begrensninger:
Endringer i betaling ombord
- EuroBonus-poeng kan ikke lenger benyttes som betaling.
- Magnetstripe betalinger kan ikke benyttes.
- Kortbetalinger kan kun gjøres i svenske kroner (SEK).
- Reisende med kort som er knyttet til andre valutaer enn SEK, kan bli tillagt et valuta påslag. Vennligst kontakt din kortleverandør for vilkår og betingelser.
- Betalingsgrensen er kr 4 000 per kunde.
- Kontanter i andre valutaer enn SEK er akseptert.
SAS beklager ulempen og ser frem til å introdusere et nytt forbedret betalingssystem for våre reisende.
Om SAS EuroBonus
Fordelsprogrammet har fire offisielle nivåer – Member, Silver, Gold og Diamond. Hvert nivå kvalifiserer for spesielle fordeler på flyreiser med selskapene som deltar i programmet. Medlemmer avanserer i programmet på grunnlag av poeng som opparbeides ved reiser med selskap som er tilsluttet Star Alliance-systemet samt enkelte samarbeidende foretak, bl.a. hoteller og bilutleie.
Hvert statusnivå gir videre rett til utvidede fordeler som reisende med enten Eurobonus- eller Star Alliance-partnere. Poengene som opparbeides kan forøvrig brukes til bl.a. bonusreiser, overnattinger og bilutleie. Utover høyeste nivå, Gold og Diamond, får årets aller viktigste SAS-kunder «Pandion-status».
Dette er en status som ikke har noen spesielle krav, men som man får beskjed om at man har kvalifisert seg til basert på flyvninger operert av SAS. Pandion-status gir i utgangspunktet de samme rettigheter som Gullkort, samt ytterligere noe utvidet service på SAS’ egne flyvninger.
1992 – SAS introduserer EuroBonus-programmet (1. januar 1992)
1997 – Star Alliance blir etablert av Air Canada, United Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines System (SAS) og Thai[7]
1998 – Blue1 (Air Botnia) introduserer EuroBonus-programmet.
1999 – Widerøe introduserer EuroBonus-programmet.
2002 – Konkurransetilsynet vedtar forbud mot opptjening av bonuspoeng innenlands i Norge.
2006 – City Airline introduserer EuroBonus-programmet.
2006 – Icelandair slutter med EuroBonus-SagaBonus samarbeidet.
2013 – EuroBonus gjeninnføres på reiser innen Norge.