Kattens ni liv. Hvorfor lander kattene alltid på bena? Forskere har brukt video i langsom kino for å finne ut hvordan.
Samme typen av research er ikke gjort rundt SAS maskinen LN-RKP.
LN-RKP ble levert pent-brukt fra LAN Chile, som igjen hadde overtatt maskinen fra Air Canada, hvor den hadde fløyet siden leveransen i mars 1997. Etter en lang forsinkelse inngikk den i SAS sin flåte fra 29. oktober 2013. Det var fornuftig å få på plass en «reserve» maskin da de øvrige langdistanse maskinene var på vei til store C-sjekker.
Flyselskapet SAS sender nå den første Airbus A340 til skraphandleren i følge Airliner Watch. Flyet LN-RKP sendes til Tarbes i Frankrike 16. juli der det skal hugges opp.
Avtalen er at SAS skal beholde noen av delene fra flyet som også inkluderer motorene. Dette skal selskapet bruke som reservedele til de A340 som er tilbake i flåten.
Teksten er hentet fra nettstedet hangar.no
LN RKP still going strong
Lørdag kveld dro LN-RKP avsted på tur til Shanghai i Kina, og er satt opp på returen som SK998 lørdag mellom Shanghai og København. Begge rutene er passasjer-ruter og skal dette SAS normale behov på strekningen. Kattens ni liv. Hvorfor lander kattene alltid på bena?
Foreløpig står kjekkasen Birk Viking i «hangaren» på Kastrup. Maskinen mangler nødvendige tillatelser til å fly både vest-over til USA, og øst-over til Kina.
AS er Skandinavias ledende flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av Star Alliance ™ og sammen med våre 27 partnere flyr vi til flere enn 1300 destinasjoner i 190 land. I tråd med SAS´ skandinaviske verdier og ambisiøse bærekraftsprogram, investerer selskapet i nye fly til 52 mrd, og avansert biodrivstoff i et omfang tilsvarende alle SAS´ innenriksflyvninger i Norge, Sverige og Danmark innen 2030. SAS CO2 kompenserer reisene til alle ungdommer og EuroBonus-medlemmer.
SAS flyr mer enn 30 millioner passasjerer i året fra, til og innenfor Skandinavia