Flyselskap SAS EuroBonus

Større behov for Business Class

Foto: SAS.

Det har tydeligvis skjedd endringer i Skandinaviske selskapers lønnsomhet og reise-policies. Da SAS bestilte A350 i juni 2013, var konfigurasjonen med 36 seter i Business Class, dette har siden endret seg til 40 seter. Det er med andre ord større behov for Business Class

Bestillingen «firm-order» av det nye langdistanse-flyet ble annonsert av SAS 25. juni 2013 på en pressekonferanse i Oslo. I tillegg til de åtte A350-ene, bestilte SAS også fire nye Airbus A330-300 Enhanched, og disse flyene ble allerede levert innen utgangen av 2015 og begynnelsen av 2016. Birk Viking ble mottatt i mai 2019, og LN-RKP gikk av på pensjon den 14. juni 2019.

Den opprinnelige planen var at SAS ville motta det første flyet i 2018, men det ble senere utsatt for et år. Ønsket var at SAS ville motta flyene med en tettere frekvens. Ett fly vil ankomme flåten i 2019, mens to fly vil ankomme i 2020 og fem i 2021. Ordren til SAS ble gjort i sammenheng med at selskapet bestilte oppgradering av sine eksisterende Airbus A330, samt fire nye A330-300EX.

Den første A350-900 ble levert til Qatar Airways i desember 2014. Og hittil er det levert 46 fly av totalt 76 fordelt på 39 A350-900 og 36 A350-1000 til det Doha baserte selskapet.

Foto: Twitter konto

Bekrefter mottak av ny flytype

SAS bekreftet mottak av nytt fly og nye ruter den 13. juni 2019 i en pressemelding;

Snart kan SAS-reisende oppleve verdens mest moderne og drivstoffeffektive langdistansefly. 28. januar 2020 kommer det første av åtte nye SAS Airbus A350-fly til å gjennomføre den første offisielle langdistanseflyvningen mellom København og Chicago, en av de mest populære SAS-rutene. Airbus A350 flyene vil ha sin base i København. Og flyene skal brukes på syv ruter det første året, nærmere bestemt til Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong og San Francisco.

Vi ser frem mot å kunne ønske våre kunder velkommen om bord i verdens mest moderne langdistansefly.

Torbjørn Wist, sier finansdirektør i SAS.

Det fantastiske A350-flyet som tar 300  passasjerer, vil inngå i det som snart blir en enhetsflåte av bare Airbus-fly, perfekt for å betjene det skandinaviske markedet med flyteknologi som gir de laveste utslippene i markedet.

I denne pressemeldingen kunne vi lese at SAS setter inn 40 seter i Business Class. Det er en endring i forhold til den opprinnelige planen. Det er med andre ord er ett større behov for Business Class. I den opprinnelige konfigurasjonen skulle flyet innredes med 308 seter, mot 300 i følge pressemeldingen.

Større behov for Business Class ?

 

Til bransje-nettstedet Check-in.dk bekrefter pressesjef i Danmark Mariam Skovfoged følgende;

Vår Business Class er veldig populær blant kundene våre, og blir ofte utsolgt. Derfor ønsker vi å tilby kundene flere seter i Business Class når de nye flyene våre ankommer.

Den største endringen er vel SAS sine nye Business Class seter som er konfigurert i 1-2-1 konfigurasjon ? Det at antallet seter i flyet reduseres med 8 forklarer kanskje også prisforskjellen mellom Business Class og Economy Class ?

SAS sin nye flytype finnes på ruten Copenhagen – Chigago // Copenhagen – Beijing fra 28-januar-2019, har du fått bestilt deg plass enda ?