Airhelp saksøker SAS i Sverige for pilotstreiken tidligere i vår, som rammet nesten 400.000 passasjerer. Selskapet mener SAS har ansvar for å gi erstatning til passasjerene, noe SAS avviser.
Vår tålmodighet er slutt i denne saken. Nå ønsker vi å få rettens bekreftelse på at SAS har et erstatningsansvar.
Andreas Hermansson, landssjef hos Airhelp i Norge ifølge en pressemelding.
I meldingen skriver Airhelp i Norge at selskapet saksøker SAS i Sverige for manglende erstatning til passasjerene som ble rammet av pilotstreiken våren 2019.
– Airhelp går til sak i Sverige og Danmark med det formål å bringe saken inn for EU-domstolen. Avgjørelsen fra EU-domstolen vil også skape presedens for hvordan erstatningssaker i forbindelse med streik blir behandlet i fremtiden. Både i Norge og resten av Europa, sier Hermansson.
SAS har ikke utbetalt erstatning til de rammede passasjerene, da de har nektet for å ha erstatningsansvar, både under og etter streiken. Det strider ifølge Airhelp imot EUs EC 261 regelverk.
Ifølge NRK er det et tusentalls passasjerer i flere land som har tatt kontakt med Airhelp i kjølvannet av streiken.
Risikerer millionutbetaling
I perioden mellom 26. april og 3. mai var rundt 1.400 SAS-piloter tatt ut i streik, noe som førte til at rundt 4.000 flyginger ble innstilt. Det rammet over 370.000 passasjerer.
Airhelp mener at alle passasjerene som opplevde kansellering eller forsinkelser på minst tre timer har krav på inntil 600 euro i kompensasjon, noe som tilsvarer inntil 6.000 kroner.
Denne erstatningen er ikke det samme som å få refundert billettpengene, eller få ombooket flyturen, skriver Airhelp.
Dersom selskapet vinner frem, risikerer SAS å måtte betale flere hundre millioner kroner i erstatning til de rammede passasjerene.
– SAS mener at en streik som dette er en ekstraordinær hendelse og dermed utenfor deres kontroll. Men en EU-dom fra 2018 har allerede avgjort at en intern streik i et flyselskap gir erstatningsplikt i forhold til rammede passasjerer. Vi mener det er helt på det rene at rammede passasjerer skal ha erstatning etter EU sitt EC 261 regelverk, sier Hermansson.
SAS avviser erstatningsansvar
Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS sier til NRK at selskapet ikke hadde erstatningsansvar, og at flyselskapet allerede har kompensert passasjerer både med hotellopphold og andre former for kompensasjon.
Denne streiken var en lovlig streik, der vi ikke hadde noen evne til å tvinge folk tilbake på jobb. Det er en ekstraordinær hendelse utenfor selskapets kontroll, og da gjelder ikke denne avgiften.
Torbjørn Wist, finansdirektør hos SAS til NRK.
– EU 261-avgifter er en utfordring for industrien fordi det er litt ulik tolkninger av det. Derfor mener vi at det er fornuftig med en prinsipiell avklaring slik at man ikke har ulike tolkninger i ulike land på dette, legger han til.