Flyselskap

SAS trenger ny lånefinansiering

ny lånefinansiering

SAS AB har engasjert Danske Bank, Nordea, SEB og Swedbank, som ‘Joint Bookrunners’, til å arrangere møter med investorer fra 10. oktober 2019. Selskapet trenger ny lånefinansiering.

En SEK-denominert referanseindeks hybrid obligasjon med evig løpetid og første innløsningsalternativ etter 5 år (ikke-samtale 5 år) vil være underlagt de rådende markedsforholdene.

Bankene skal holde investormøter torsdag denne uken, den 10. oktober. Det er uklart hvor stort lånebeløp SAS er på jakt etter, men tidligere har slik finansiering vært på et milliardbeløp for å finansiere kjøp av fly og generell drift. SAS får blant annet levert det første av åtte nye Airbus A350 langdistansefly i november i år. Flyet settes i trafikk 28. januar neste år.

Ny lånefinansiering

En fondsobligasjon er en type obligasjon som bare utstedes av finansinstitusjoner. Investorer som sitter på disse har forrang foran investorer som sitter med ansvarlige lån eller egenkapitalbevis. Ellers fungerer de omtrent som vanlige obligasjoner.

Evigvarende betyr bare at det ikke er fastsatt en forfallsdato på obligasjonen. I motsetning til andre obligasjoner der du vet når selskapet skal betale tilbake lånet (såfremt de ikke går konkurs).

En evigvarende obligasjon har dermed den fordelen at du som investor vil motta renteinntekter (kontantstrøm) i evig tid. Nedsiden med det er at du må stole på at den bedriften du låner penger til vil eksistere og overleve til «evig tid», for de er jo ikke forpliktet til å betale tilbake hovedstolen, altså beløpet de lånte i utgangspunktet.