Den første direkte flyvningen fra New York til Sydney har landet etter 19 timer og 16 minutter i lufta. Dette er verdens lengste flyvning.
Totalt 49 passasjerer og mannskap var med på overfarten som ble benyttet til å utføre en serie eksperimenter for å vurdere helse og velvære ombord. Data fra disse eksperimentene vil bli brukt til å forme crew-planlegging og kundeservicen til Qantas ‘ultra-lange flyreiser fremover. Tester varierte fra å overvåke pilotenes hjernerytmer, melatonin nivåer og våkenhet, til treningstimer for passasjerer. Kabin belysning og måltider under flyging ble også justert på måter som forventes å bidra til å redusere jetlag, ifølge de medisinske forskerne og forskerne som har inngått et samarbeid med Qantas.
Verdens lengste flyvning – med Macarena
Dette er en veldig viktig «første» for luftfarts-industrien. Forhåpentligvis er det en forhåndsvisning av en vanlig rute som vil få fart på hvordan folk reiser fra den ene siden av kloden til den andre.
Alan Joyce, administrerende direktør i Qantas Group.
Vi vet at ultra-langdistansefly byr på noen ekstra utfordringer, men det har vært sant hver gang teknologien har tillatt oss å fly videre. Forskningen vi gjør bør gi oss bedre strategier for å forbedre komfort og velvære underveis. Nattflyvninger starter vanligvis med middag og lyser deretter. For denne flyturen startet vi med lunsj og holdt lysene på de første seks timene, for å matche tiden på døgnet på vår destinasjon. Det betyr at du begynner å redusere jetlag med en gang.
Det som allerede er klart, er hvor mye tid du kan spare. Den vanlige New York til Sydney-ruten med en stoppe i Los Angeles (QF12) tok av tre timer før direkteflyet vårt, men vi ankom noen minutter foran det, noe som betyr at vi sparte en betydelig mengde total reisetid ved ikke å måtte stoppe.
Uten mat og drikke….
Flyturen gikk veldig greit. Motvind kom over natten, noe som bremset oss i starten av reisen, men det var en del av vår scenario planlegging. Med tanke på hvor lenge vi var i luften, klarte vi å optimalisere fly-korridoren for å gjøre det beste ut av forholdene.
Qantas-kaptein Sean Golding, som ledet de fire pilotene som fløy ruten.
Ytterligere to forskningsflyvninger er planlagt som en del av Project Sunrise-evalueringene. London til Sydney i november og en annen New York til Sydney i desember. Utslipp fra alle forskningsflyvninger vil bli utlignet. En avgjørelse om Project Sunrise forventes innen utgangen av året.