Flyselskap

Thai Airways – ingen fare for avvikling

Direkte Oslo thai airways

Konkurransen med lavprisselskaper har ført til store tap for Thai Airways. En sterk valuta skaper problemer for hele reiselivssektoren i Thailand. Allikevel bekrefter selskapets øverste leder at det er ingen fare for avvikling.

Tirsdag denne uken publiserte vi artikkelen Thai Airways står i fare for avvikling, etter at toppsjefen i flyselskapet Sumeth Damrongchaitham på et internt ledermøte svingte sabelen. Istedenfor å oppmuntre sine medarbeidere kom sjefen med «trusler» om nedleggelse av selskapet.

Thai Airways er virkelig i en krise. Konkurransen i år er veldig hard. Det finnes ingen komfortsone eller steder å gjemme seg. Hvis vi synker, vil vi alle gå ned.

I ettertid har flyselskapet sendt ut et dementi hvor de sier at situasjon ble «feiltolket». Thai sjefen forteller at kommentarene hans var ment for å oppmuntre de ansatte til å gjøre en ærlig innsats for å sikre at det «skakkjørte» flyselskapets snuoperasjon lykkes, og ble «feiltolket» slik at flyselskapet sto overfor en mulig nedleggelse.

Han avviste en eventuell avvikling av selskapet, men innrømmet at konkurransen fra lavprisselskaper har påført selskapet store økonomiske tap.

De siste årene har vært turbulente for flyselskapet. De akkumulerte underskuddene har passert 280 milliarder baht (87 milliarder kroner), ifølge Bangkok Post. Selskapet har hatt den thailandske staten i ryggen, som tidligere har stilt garantier for flykjøp og ny gjeld.

 

Ingen fare for avvikling av Thai Airways

Thai Airways bekrefter at selskapet står godt rustet til å håndtere den tøffe konkurransen i bransjen.

Sumeth Damrongchaitham, President & CEO hos Thai Airways International.

 

Den thailandske staten eier 66 prosent av aksjene i flyselskapet, som SAS i sin tid var med på å starte og i mange år hadde et tett samarbeid med. Thai Airways International ble stiftet i 1960 som et fellesforetak mellom Thai Airways Company og SAS. Etter å ha hjulpet selskapet i gang ble SAS i 1977 kjøpt ut, sik at selskapet ble 100% eiet av den Thailandske stat. De to selskapene samarbeider, da de begge er medlemmer av Star Alliance.

I motsetning til SAS har Thai ikke foretatt nedbemanninger og omstrukturering for å tilpasse seg en ny virkelighet i luftfartsbransjen. Men nå bekrefter sjefen at det ikke er noen fare for avvikling. Noe forteller meg at siste ord ikke er sagt.