Flyselskap

Sukhoi Superjet – Norwegian er angivelig interessert

Sukhoi Superjet

Norwegian avviser at de skal ha inngått en inngått en intensjonsavtale med Sukhoi Superjet for levering av 40 fly, men bekrefter møte.

Norwegian Air Shuttle tilbakeviser et oppslag hos russiske RBC fredag, melder TDN Direkt.

Sukhoi Superjet 100 er et moderne regionaljetfly med fly-by-wire-system og 75 til 95 sitteplasser. Superjet 100 produseres av den russiske flyprodusenten Sukhoijs sivile avdeling, som Finmeccanica fra Italia eier 25 % av.

Ypperlig på tynnere ruter

Sukhoi Superjet 100 er laget for å konkurrere mot fly av typen Embraer E-Jet og Bombardier CRJ. Sukhoj hevder at SSJ kommer til å ha 10-15 % lavere driftskostnader enn motstykkene fra Embraer eller Bombardier.

De tre variantene hadde opprinnelig betegnelsene RRJ-60, RRJ-75 og RRJ-95, der tallene angir gjennomsnittlig passasjerkapasitet for hver type. Da prosjektet skiftet navn til Superjet 100, fikk imidlertid RRJ-75 navnet Superjet 100-75 (forkortet til SSJ 100-75), mens RRJ-95 ble kjent som SSJ 100-95. Den minste varianten, SSJ 100-60, ble midlertidig utsatt, og selskapet konsentrerer seg nå om den største varianten. Den mindre SSJ 100-75 kommer forventes på et senere tidspunkt. Lengre varianter, med betegnelsene SSJ 100-110 og SSJ 100-125, er også planlagt, samt varianter i business-, VIP- og fraktsegmentene.

 

Sukhoi Superjet

Jetflyet utvikles i samarbeid med Finmeccanicas datterselskap Alenia Aeronautica.  Sukhoj Superjet 100 er designet for å konkurrere mot fly av typen Embraer E-Jet og Bombardier CRJ. Sukhoi hevder at SSJ kommer til å ha 10-15 % lavere driftskostnader enn motstykkene fra Embraer eller Bombardier til en pris av 27,8 millioner dollar.

Den russiske Superjet 100 er imidlertid ikke et veldig vanlig syn i vestlige land, men er i bruk i blant annet Russland, Mexico, Afrika og en del asiatiske land. Flytypen kan imidlertid oberserveres i Norge for Aeroflot bruker den blant annet på sin Moskva-Oslo-rute.

SSJ100 fløy første gang i mai 2008 og ble sertifisert av russiske luftfartsmyndigheter, IAC AR, i slutten av januar 2011. Lanseringskundene Aeroflot og armenske Armavia startet passasjerflygninger i april samme år.

Et knapt år senere, i mai 2012, havarerte et av flyene i et fjellområde i Indonesia i forbindelse med en demonstrasjonsflygning. Dette flyet hadde ingen tekniske feil, og ulykken tilskrives menneskelig svikt.

Aeroflot bruker Superjet SSJ100-95 også på ruten mellom Oslo og Moskva, i tillegg til Airbus A320.