Qantas er i ferd med å fly ett nesten tomt passasjerfly fra London Heathrow til Sydney som en del av “Project Sunrise”. Du kan gjerne kalle det etappe 2, her er de viktigste detaljene rundt reisen London til Sydney direkte.
London til Sydney direkte – er dette første gang?
Nei, Qantas foretok nøyaktig den samme ruten i august 1989. Det er så lenge siden at flyet som ble benyttet, en Boeing 747-400 nå er parkert på et museum i Australia. Kangaroo-route viser til flyruter som er fløyet mellom Australia og Storbritannia via den østlige halvkule. Begrepet er blitt et varemerke og tradisjonelt brukt av Qantas, selv om det brukes i media og av andre flyselskaper.
Logistisk sett er det ikke store forskjeller. Som for 30 år siden gjennomførte Qantas en ordentlig avlednings manøver fra Boeing-anlegget i Everett, Washington, til Sydney. Flyet flyr til Heathrow og fortsetter deretter til Australias største by den «lange veien» – og uten en enste betalende passasjerer ombord. Forskjellen i 2019 er at kommersielle flyvninger på ruten er i horisonten – innen 2022, ifølge Qantas og deres Project Sunrise.
Her er detaljene
Flyet er en Boeing 787-9 “Dreamliner” ved navn Longreach, registreringen er VH-ZNJ og malt for å feire 100 års Qantas – et jubileum som finner sted i 2020. Longreach fløy fra Boeing-fabrikken i Everett til Los Angeles, og fortsatte etter fem dager til London Heathrow. Flyet er utstyrt med to General Electric-motorer, kabinen har 42 seter i Business Class, 28 i Premium Economy og 166 seter i Economy class.
Den vil betjene 10.573 turen som QF7879, noe som reflekterer Boeing-flytypen. Dette er det samme flynummeret som ble brukt på den nonstop-flyvningen fra New York-Sydney i oktober 2019.
Hvor lang tid tar reisen ?
Reisen er planlagt til 18 timer og 45 minutter, men vil trolig bruke kortere tid. Flyet vil ha en hastighet på omtrent 550 mph, og vil bli hjulpet av gunstig halevind i store deler av reisen. Det vil lett slå reisetiden på 20 timer, 9 minutter satt i 1989. Fordi Boeing 747 måtte fly litt saktere for å minimere drivstoff-forbruket.
Flyet skal lande ved Heathrow klokka 19.40 onsdag kveld og forlate Heathrow torsdag morgen så snart det åpnes for avganger klokka 06.00. Det er planlagt å ankomme Sydney klokka 11.45 lokal tid på fredag.
Kangaroo route
Qantas er ikke «nye» ved London flyplassen. Selskapet landet første gang på flyplassen allerede i 1947 med sin «kenguru-rute»fra Sydney til London, da var flytiden 4 døgn.
Hvilken rute vil de fly?
Den nøyaktige ruten vil avhenge av meteorologiske forhold, men den vil sannsynligvis holde seg tett på ruten «The Great Circle» – den korteste avstanden mellom to punkter på jordoverflaten. Flyturen starter med en første retning øst-nord-øst til København. Deretter over Klaipeda i Nord-Litauen, Latvia og inn i russisk luftrom – og passerer nord for Moskva.
Det nordligste punktet underveis vil sannsynligvis ligge i nærheten av byen Nizhny Novgorod på 56,3 grader nord. Det ligger på høyde med Perth (Skottland, ikke Vest-Australia).
London til Sydney direkte
Ruten dreier deretter forsiktig sørover og øker gradvis sin sydlige kurs, og krysser den nordlige Kasakhiske grensen omtrent halvveis langs lengden. Når natten faller på, flyr Qantas-rute 7879 over det nordøstlige Kasakhstan til det når den kinesiske grensen.
Flyene vil bruke mer enn fem timer på å krysse Kina, lenger enn noe annet land, før de når kysten i Hong Kong og setter av over Sør-Kinahavet.
Den skjærer deretter over Filippinene og diverse indonesiske øyer før den kommer inn over Australia, nær Darwin, rundt soloppgang. Selv på dette tidspunktet har flyet nesten 2.000 miles – og fire timers flyging igjen til Sydney. Ruten skjærer diagonalt over det nordlige territoriet, Queensland og Nord-New South Wales før det landet ved Sydney.
Vi ønsker god tur – Have a good one – See ya later !