For drøye tretten måneder siden kunne vi presentere nyheten om at Norwegians første argentinske innenriksflyvning gikk på vingene. En B737-800 tok av fra Buenos Aires tirsdag morgen lokal tid med kurs mot Córdoba, landets nest største by. Argentinas transportminister deltok på lanseringsarrangementet. Nå vil ryktene hadde til at Norwegian legger ned Argentina satsningen.
Etter nedleggelsen av langrutene fra Sverige og Danmark, snakkes det nå om at Norwegian skal trekke seg fra sin virksomhet i Argentina. Informasjonen i de britiske mediene er ikke dementert.
Informasjonen som nå indikerer at Norwegian vurderer å avslutte sitt engasjement i Argentina, er i seg selv ikke noe nytt. Allerede i begynnelsen av mai i år, bare seks måneder etter oppstarten, heiste ledelsen i Norwegian det røde flagget at utbyggingen ikke gikk etter planen. Dette skyldes en rekke forskjellige faktorer. Blant annet en sviktende økonomi i Argentina i stor og dårlig valutakurs mot amerikanske dollar. I tillegg til at to andre lavprisflyselskaper, Flybondi og Jetsmart startet trafikken noen måneder etter Norwegian.
Rett før sommeren hevdet finansdirektør Geir Karlsen at med mindre utviklingen i det argentinske markedet ble bedre og oppfylte planene, var Norwegian «klar til å trekke seg ut».
Norwegian legger ned Argentina
I følge britiske kilder fløy 80 000 reisende på Norwegian Air Argentinas regionale ruter i løpet av oktober i år. Dette resulterte i en kabinfaktor på 74 prosent og en samlet markedsandel på omtrent 6 prosent. Det skal sammenlignes med hovedkonkurrenten Flybondi, som klarte å skrape sammen 117.000 passasjerer og en kabinfaktor på 87 prosent i samme periode. Konkurransen vil trolig øke ytterligere med investeringen i å få det statlige flyselskapet Aerolinas Argentina på beina.
Den svake starten i Argentina har medført at bare åtte av de 146 planlagte rutene er i drift. Det har også ført til at en av de fire B737-800, basert på El Palomar flyplass i Buenos Aires er blitt flyttet tilbake til Europa for å stabilisere flåten der når MAX-maskinene ble satt på bakken med for flyforbud.
I argentinske medier har representanter for Norwegian Air Argentina tilbakevist ryktene om nedleggelse av virksomheten der. Men også uttalt usikkerhet om at de økonomiske målene kan nås. Heller ikke ryktene om at Norwegians flyreiser vil bli overtatt av konkurrenten Jetsmart i så fall, ble helt avfeid.
Langrute trafikk mellom Gatwick og Buenos Aires er imidlertid ikke inkludert i de nye ryktene om en stenging av Norwegian Air Argentina.