Når de mindre Boeing 737-700 forsvinner fra SAS-flåten, oppstår det «hull» i størrelse og antall seter mellom Airbus A320neo og Bombardier CRJ900. SAS må derfor starte planlegging for et nytt fly i størrelsen 120 – 150 seter. Jakten på nytt mellomstort fly er i gang.
Det var både positive og negative kommentarer fra SAS-direktør Rickard Gustafson da tallene for fjerde kvartal ble presentert i går. Det ble blant annet rapportert at inntektene økte med drøyt seks prosent og kapasiteten med 2,3 prosent, men samlet sett er dette et «utilfredsstillende helårsresultat», skriver Rickard Gustafson i en kommentar der han også så på endringene som må gjøres i den fremtidige flyflåten. Riktignok leveres nå den bestilte Airbus A320neo samtidig som den første A350-maskinen har landet på Kastrup.
Investeringene våre i en enhetsflåte vil gi klare fordeler selv om produktiviteten vil lide under de kommende årene, avhengig av opplæringsbehov. Men i 2021 vil overskuddet bli synlig med blant annet redusert behov for beredskap sammen med reduserte vedlikeholdskostnader når Arlanda blir vår andre base etter København med bare Airbus-maskiner.
Variant | A319neo | A220 | E195-E2 |
Mannskap cockpit | To | To | To |
Antall seter | 140-160 | 100-125 | 118-144 |
Lengde | 33.84 meter | 34.80 meter | 41-50 meter |
Vingespenn | 35.80 meter | 35.10 meter | 35.12 meter |
Høyde | 11.76 meter | 11.50 meter | 10.9 meter |
Nytt mellomstort fly
Denne stabiliteten gjelder imidlertid først og fremst de større flyene i flåten, de med over 180 seter. For tiden er rundt 20 prosent av SAS ‘linjenettverk dimensjonert for mindre fly, og mye tyder på at ytterligere destinasjoner, inkludert innenlands etterspørsel, vil dekke svakere etterspørsel. Ettersom Boeing 737-600, som allerede har forlatt flåten, blir fulgt av 737-700 med 141 seter om bord i de neste to årene, etterlater det et gap som krever utskifting. De fire A319 med 150 seter er den eneste maskinen i mellom-størrelse ned til den innleide Bombardier CRJ900 som City Jet og Regional Jet flyr.
En optimalt sammensatt flyflåte er avgjørende fra et lønnsomhetsperspektiv, men er også en viktig del av reisen vår mot en bærekraftig fremtid.
En maskin i størrelsesorden 120 – 150 stoler etterlater faktisk bare to alternativer: Airbus A220 eller Embraers nye E2.
Eventuelt kan A319neo også være et alternativ, men fremfor alt vil de involverte flyene være egnet for fortsatt bygging av en enhetsflåte. Enten den nye mellomtonemaskinen skal eies av SAS selv, fløyes av underleverandører eller plasseres i et uavhengig datterselskap, er noen av spørsmålene som analysearbeidet de kommende årene vil gi svar på.